Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Inclusiviteit is een belangrijk aandachtspunt. Een team functioneert op zijn best als iedereen elkaar waardeert en elk teamlid zich onderdeel van de groep voelt. Dit teamgevoel creëer je vooral door open te staan voor de kwaliteiten van andere teamleden en elkaar – ondanks verschillen in karakter – te accepteren.
Ontwikkeling van je team is veranderen op basis van inzicht in drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren en competenties van een groep mensen die samenwerken. Het geeft een helder beeld van je drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van je collega's.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Teamontwikkelplan of teamontwikkelingsplan maken? Dat is een plan waarin je de gewenste ontwikkeling van het team beschrijft en ook hoe je deze ontwikkeling denkt te bereiken. Een teamontwikkelingsplan begint door vast te stellen in welke fase van teamontwikkeling je nu zit (ist) en waar je naar toe wilt (soll).
Wat je wilt bereiken is: de teamleden leren elkaar benutten in hun kwaliteiten. onderling durft men elkaar gemakkelijker aan te spreken. men durft sneller hulp te vragen.
Een team bestaat uit een aantal individuen waarbij elk individu zijn of haar eigen belangen, zorgen, kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijkheid meebrengt. En van al die per definitie verschillende individuen wordt verwacht dat ze samenwerken. Zet mensen bij elkaar en je krijgt te maken met het sociale aspect.
Zo creëer je betrokken medewerkers:
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Zorg ook dat de doelen realistisch zijn. Als iedereen hetzelfde over het doel denkt, wordt het gedragen door het hele team. Zo heb je meer kans dat jullie het doel samen behalen! Duidelijke communicatie is een van de belangrijkste sleutels tot een goede samenwerking.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Teamdoelen geven richting en focus. Deze doelen maken duidelijk waar het team heen gaat. Teamdoelen geven aan wat: Het team wil bereiken.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.