Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Een model dat zeer betrouwbaar en degelijk is, is de Vespa Primavera 50cc 4-takt EURO2 scooter. Wij vinden dat dit model de beste scooter voor jou is, omdat er bij het ontwerpen van dit model is gezorgd voor topkwaliteit. Zo is er gebruik gemaakt van de beste materialen en onderdelen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
De dagwaarde van een scooter kan niet vastgesteld worden. Het is altijd een schatting. U kunt de dagwaarde inschatten door op te zoeken waar vergelijkbare scooters met dezelfde leeftijd ongeveer voor verkocht worden. Bij schade zal een expert de dagwaarde vóór de schade inschatten.
Bij een tweedehands scooter is dit zeker belangrijk om te controleren. Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
De elektrische scooter is zuiniger
De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het 'tanken' van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
Wat ik ervan gelezen heb is dat de Kymco wat wendbaarder zou zijn in de stad dan de Sym. De Sym schijnt iets comfortabeler te zitten. Maar het gaat voornamelijk om de kwaliteit, onderhoudskosten en reparatie en onderdelen kosten.
Vespa is weliswaar geen goedkope scooter maar wel een van de aller beste die bovendien een bijzonder goede restwaarde heeft. Mocht je hem na een tijdje willen inruilen of verkopen dan zul je jezelf verbazen over hoeveel hij nog oplevert. Zeer waardevast!
Kymco maakt scooters van pure kwaliteit, zo is dit ook het geval bij dit model. Kymco staat erom bekend sterke en kwalitatieve scooters de fabriceren en vindt het dan ook erg belangrijk dat klanten lang gebruik kunnen maken van de scooters.