Gemiddelde levensduur van autobanden Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Als na 6 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is, raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist. Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
Uiteraard zijn er tal van factoren van belang die bepalend zijn voor de levensduur van een setje banden. Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Ook niet in Duitsland. Alleen als u in het bezit bent van een goedkeur om in Duitsland 100 km/h te mogen rijden (Tempo 100) dan mogen de banden maximaal maar 6 jaar oud zijn.
Brancheorganisaties als ANWB en Bovag vinden dat een band na zes jaar zijn beste tijd wel heeft gehad. Maar er is geen wettelijke beperking aan de leeftijd van een band. Bij de apk moet een band een minimale profieldiepte hebben en mag hij geen beschadigingen of uitstulpingen vertonen.
Antwoord van Mickel. U vraagt zich af of u met banden van ruim 6 jaar in Frankrijk mag rijden. Er bestaat in Frankrijk geen maximum leeftijd voor banden voor caravans. Wij adviseren om de banden na 6 jaar elk jaar goed te controleren op slijtage, beschadigingen, scheurvorming en uitdroging.
Over het algemeen kun je aanhouden dat de levensduur van all season banden met de hoogste kwaliteit ongeveer 50.000 kilometer bedraagt. Ga je voor een goedkopere klasse, dan gaan ze vaak maar tussen de 20.000 en 30.000 kilometer mee.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Band vervangen
Indien dit diepteverschil groter is dan 5mm dient u één van uw banden te vervangen, de nieuwe band moet in alle opzichten identiek zijn aan de band van dezelfde as.
Leeftijdslimiet van banden: de 10-jarige drempel
Als uw banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, raadt Michelin aan om ze als voorzorgsmaatregel door nieuwe banden te vervangen. Deze aanbeveling is ook van toepassing op reservebanden.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links!
Onregelmatige bandenslijtage
Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage. De oorzaak hiervan zou een verkeerde uitlijning van de wielen kunnen zijn. Het is te adviseren om dit te laten controleren bij de garage.
All season banden
Ze combineren de functies van zomer- en winterbanden, waardoor u veilig kunt rijden in droge en natte weersomstandigheden in de winter en de zomer, evenals over sneeuw. Dit is het belangrijkste voordeel van all season banden ten opzichte van zomerbanden.
Terwijl de Hankook band uitblinkt in sneeuwprestaties en geluidsvermindering, toont het Vredestein model beter algehele handling, remmen en comfort. Al met al zijn zowel de Hankook Kinergy 4S2 H750 als de Vredestein Quatrac sterke kanshebbers op de all-round bandenmarkt.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
MS op jouw autoband
De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Caravanbanden vervangt u best voor hun zevende levensjaar.