Blijf kalm — denk na voordat je iets zegt en reageer enkel vanuit jouw rationeel denken, dan vanuit jouw emotionele dinosaurus-brein. Jouw gesprekspartner zal je voorbeeld volgen. Luister naar de ander en stel vragen — geef de ander de ruimte zijn of haar zegje te doen en luister oprecht naar zijn of haar verhaal.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Schrijf niets op, onthoud alleen de kernwoorden. Maar bovenal: bedenk zelf ook welke vragen voor jou belangrijk zijn. Want een belangrijk gesprek wordt pas goed als beide gesprekspartners inbreng hebben. Door te vragen én met volle aandacht te luisteren.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil.
De geheimen van een goede planning zijn helemaal niet zo geheim. Het zijn eigenlijk een paar simpele uitgangspunten. Als je die toepast, dan wordt het een stuk gemakkelijker plannen, werk je relaxter en ren je niet meer gestresst naar die vergadering.
Gemiddeld duurt een sollicitatiegesprek 40 minuten. Maar uit onderzoek blijkt dat 33% van de recruiters in de eerste 90 seconden van het gesprek al weten of ze de sollicitant wel of niet aannemen. Belangrijk dus dat je direct een goede indruk maakt. Een goede voorbereiding is daarbij van essentieel belang.
Adem bewust en goed in en uit. Je erkent je emoties, staat er even bij stil en geeft ze 'meer lucht'. Ze worden dan minder heftig en zijn beter 'in de hand' te houden. 'Even diep zuchten' is dus nog niet zo gek om je emoties te reguleren.
Een veelvoorkomende oorzaak is stress. Je kunt bijvoorbeeld veel deadlines op je werk hebben of weinig waardering ontvangen. Kritiek van andere mensen kan ook stressvol zijn, net als te weinig tijd voor jezelf. Wanneer je veel stress hebt, kun je overbelast raken.
Voordelen goede voorbereiding
Tijdens de voorbereiding denk je na over hoe het gesprek kan verlopen. Je doet een beroep op je professionele creativiteit. Je zult je zelfverzekerder voelen om het gesprek te voeren. Je bent meer ontspannen en dat merkt je gesprekspartner.
Zo'n gesprek met wederzijdse interesse waarin je dingen te weten kwam over iemand die je nooit had kunnen bedenken? Hoewel we soms denken alles al te weten over onze partner of beste vriend(in), is er vaak ook een hoop dat we nog helemaal niet weten.
Ervaar je weinig tot geen gevoelens en/of emoties, dan is er in de meeste gevallen sprake van onderdrukking ervan. Dat kan al vanaf heel jong zijn, en is doorgaans totaal onbewust. Vrouwen hebben vaker een probleem met het toelaten van boosheid, mannen met het toelaten van verdriet.
Begin met dat je je niet zo gelukkig voelt bijvoorbeeld, maar vertel aan het einde van het gesprek dat je volgende week of een andere keer graag wat meer verteld over waar je nog meer mee zit, zoals het eten, jezelf niet leuk vinden of andere problemen waar jij mee worstelt.
Luister naar de andere persoon.
Iedereen wil zich belangrijk en gehoord voelen, dus als je wilt dat mensen met je praten, schenk ze dan je volle aandacht. Zorg ervoor dat je altijd luistert als iemand met je praat. Probeer de regel te hanteren: 'Eerst luisteren, dan praten,' na het starten van een gesprek.