Vorige week ontspoorde een goederentrein met zestien wagons in de tunnel. Die wagons staan een week later nog steeds vast op de plek waar ze strandden. De Gotthard-basistunnel is 57 kilometer lang en daarmee de langste tunnel ter wereld waar treinen doorheen rijden.
De langste spoortunnel ter wereld, Gotthard-basistunnel, Zwitserland .
Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig!
Mont Cenis spoortunnel
Met een lengte van 13.657 meter was het bouwwerk tussen Frankrijk en Italië meer dan elf jaar lang de langste tunnel ter wereld.
Van de totale afstand ligt er 3,3 km in Frankrijk en 9,3 km in Engeland. O ja, in tegenstelling tot auto's rijden treinen zowel in Frankrijk als in Engeland links, dus ook in de tunnel. Op zijn diepst ligt de Kanaaltunnel 75 meter onder de zeespiegel.
De Gotthardtunnel is een van de verbindingen die vakantiegangers van Zwitserland naar Italië brengen. Strikt genomen betekent dit dat u van Basel naar de naburige stad Chiasso reist. Als alternatief is de San Bernardinotunnel in het oosten van Zwitserland ook een manier om Italië te bereiken.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
De Boknafjordtunnel, bekend als het project Rogfast, is een in aanbouw zijnde onderzeetunnel in Noorwegen, gelegen in de E39 in Rogaland, ten noorden van Stavanger. Het wordt 's werelds langste en diepste tunnel met een lengte van 26,5 kilometer en 392 meter onder zeeniveau.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel. Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter .
De Seikan-tunnel (Japans: 青函トンネル, Seikan Tonneru of青函隧道, Seikan Zuidō) is een spoortunnel met dubbele spoorbreedte van 53,85 km (33,46 mijl) in Japan, met een gedeelte van 23,3 km (14,5 mijl) onder de zeebodem van de Tsugaru-straat, die scheidt Prefectuur Aomori op het belangrijkste Japanse eiland Honshu vanaf het noordelijke eiland Hokkaido.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
De Transsiberië Express naar Vladivostok of Beijing is de ultieme treinreis voor avonturiers. Met meer dan 9288 kilometer is het de langste treinreis ter wereld. Of je nu kiest voor een volledig verzorgde groepsreis of een individuele reis, je gaat een bijzondere ontdekkingsreis tegemoet.
De langste auto die er bestaat, is The American Dream met een lengte van 30,5 meter. De auto bevat onder andere een jacuzzi, minigolfbaan en helemaal achteraan de auto kunnen er zelfs kleine helikopters landen op het helikopterdek.
Het diepste boorgat blijft nog altijd het gat dat Rusland boorde in het schiereiland Kola, in het noordwesten van het land. In 1989 bereikten onderzoekers daar een diepte van ruim 12 kilometer onder het aardoppervlak.
Albanië is na Noord-Korea het land met de meeste tunnels.
De metro van Pyongyang (110 meter) in Noord-Korea is ongetwijfeld de diepste ter wereld. In Rusland - net als in Oekraïne en in Noord-Korea - zijn de metro's ook bedoeld als schuilkelders. Precies daarom liggen ze zo diep onder de grond.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Van de eerste explosie tot de extravagante openingsceremonie duurde het 17 jaar om de tunnel te voltooien en werd hij zowel op tijd als binnen het budget van 12 miljard dollar (12,2 miljard Zwitserse frank) voltooid. Negen arbeiders kwamen om bij ongelukken terwijl de tunnel in aanbouw was.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
In de verschillende landstalen noemt men Zwitserland Schweiz (Duits), Suisse (Frans), Svizzera (Italiaans) en Svizra (Reto-Romaans).
Na 10,3 kilometer (6,4 mijl) vanaf de noordelijke poort is er de grens tussen de kantons Uri en Ticino; na nog eens 6,7 kilometer (4,2 mijl) eindigt de tunnel bij de zuidelijke poort bij Airolo (1.146 m (3.760 ft)). De reis duurt ongeveer 13 minuten met de auto , de maximumsnelheid is 80 km/u (50 mph).
Je hebt geen visum nodig. Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Zwitserland, ook bij het huren van een voertuig. Het Nederlandse kentekenbewijs wordt erkend. Zowel je voertuig als caravan/aanhangwagen moeten verzekerd zijn.
Een treintunnel loopt naar het zuiden (van Engeland naar Frankrijk), een andere treintunnel naar het noorden (van Frankrijk naar Engeland) en er is een servicetunnel. Alle drie de tunnels werden geboord in de zeebodem, en verbinden Coquelles in Pas-de-Calais met Folkestone in Kent.