De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
De A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste snelweg van Nederland met 235,1 km. De A7 kruist het Prinses Margrietkanaal bij de Prinses Margriettunnel, een aquaduct tussen Sneek en Joure.
Het wegennet van Nederland is een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. Nederland beschikt over ongeveer 141.820 km openbare wegen (2022). Hiervan zijn 5.571 km rijksweg, de provinciale wegen hebben een lengte van 7.934 km, en de overige (lokale) wegen 128.315 km.
Op 15 april 1937 openden we het eerste stuk Nederlandse snelweg: de rijksweg 12 (de huidige snelweg A12) tussen Voorburg en Zoetermeer. Het tweede Rijkswegenplan, uit 1932. Werkzaamheden aan de eerste snelweg: rijksweg 12.
De achtergrond is dan blauw of groen. België heeft met 57,8 km per 1000 km² het grootste aantal kilometers snelweg per landoppervlakte van de Europese Unie. Nederland komt op de tweede plaats met 56,8 km per 1000 km². In totaal heeft Nederland 2360 km snelweg op 41.543 km² en België 1763 km op 30.528 km² (cijfer 2011).
De drukste snelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste snelwegen van Europa. De rustigste snelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
De oudste straatweg in Nederland buiten de steden is die tussen Utrecht en De Bilt. Die is al aangelegd in de dertiende eeuw. Daarna zijn in de Republiek der Verenigde Nederlanden als eerste staat in Europa straatwegen op grotere schaal aangelegd. Dat gebeurde vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw.
In Nederland hebben de snelwegen een A nummer. Zoals bijvoorbeeld de A1, de A2 of de A7. Die A staat voor autosnelweg. Je hebt daarnaast ook wegen die beginnen met een N, wat staat voor niet-autosnelweg.
E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen.
Niet alle wegen in Nederland worden beheerd door Rijkswaterstaat. We beheren de meeste snelwegen (A-wegen) en ook een aantal autowegen (N-wegen). De overige wegen zijn in handen van andere wegbeheerders.
Een kilometer snelweg op maaiveldniveau kost circa twintig miljoen euro. Wanneer de weg verdiept, of in een tunnel wordt aangelegd, stijgen de kosten per kilometer snel tot honderd en zelfs tweehonderd miljoen euro per kilometer.
Weg met al dan niet gescheiden hoofdrijbanen, waarvan het gebruik slechts is toegestaan voor motorvoertuigen, en welke is aangeduid met RVV bord model G3. Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h.
De A783 is slechts een paar tientallen meters korter, de A205 is de kortste met precies 1 kilometer.
Het gedeelte van de snelweg A16 tussen de knooppunten Ridderkerk-Noord en Ridderkerk is met 16 rijstroken en 8 vluchtstroken het breedste wegvak van Nederland.
De N11 is een niet-autosnelweg en rijksweg in Nederland. De weg is ingericht als autoweg en loopt van de A4 nabij Leiden naar de A12 bij Bodegraven. Voor zowel regionaal verkeer als voor doorgaand verkeer is de N11 een belangrijke schakel.
De aandachtspunten liggen bij woningbouw en herstel van de vernietigde infrastructuur. In deze periode koppelde men Rijksweg 13 aan Rijksweg 4, zo ontstond er een directe verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit kwam de plannen voor Rijksweg 3 niet ten goede, hierdoor was de noodzaak voor deze snelweg verdwenen.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
De derde laag zijn de departementale wegen (Routes départementales) met een D-nummer. Dit zijn de niet-autosnelwegen die beheerd worden door de departementen.
Op 8 augustus 1932, vandaag precies 90 jaar geleden, reden de eerste auto's over de nieuwe en eerste snelweg van Duitsland tussen Keulen en Bonn. Een Kraftfahrstraße, werd de weg zonder kruisingen en met aan beide zijden twee banen genoemd.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Na de volksverhuizingen, dus ongeveer rond het jaar 500 na Christus, zijn uit de Germaanse dialecten aparte talen ontstaan, waaronder het Oudnederlands. Het Nederlands is dus ongeveer 1600 jaar oud.”
Nijmegen is de oudste stad van Nederland. Al rond het begin van onze jaartelling werd Nijmegen dankzij de gunstige ligging een belangrijke uitvalsbasis voor het Romeinse leger. Rond het jaar 100 na Chr.
Het Romeinse wegennet was van cruciaal belang voor de expansie van het Rijk omdat het troepenbewegingen, koerierdiensten en bevoorrading veel efficiënter en sneller maakte. Daarnaast bevorderde het wegennet de handel. Het spreekwoord "Alle wegen leiden naar Rome" verwijst naar de eeuwenlange faam van de Romeinse wegen.