De kortste commerciële landingsbaan Het kleine eiland – net als Sint-Maarten behorend bij Nederland – heeft 's werelds kortste commerciële landingsbaan. Slechts 400 meter, waardoor vliegtuigen bij het landen flink in de remmen moeten gaan. Bovendien moeten de piloten rekening houden met verraderlijke windvlagen.
Omdat de landingsbaan slechts 400 meter (1.312 voet) lang is en de nadering een uitdaging vormt, moeten piloten een speciale training volgen om te mogen landen op de luchthaven van het Nederlandse Caribische eiland (officieel Juancho E Yrausquin Airport).
Paro Airport (Bhutan)
Verstopt in de Paro Vallei , op 2,2 kilometer hoogte ligthet vliegveld Paro Airport, omringd door de 5000 meter hoge Himalaya bergen. Hierdoor is het een van de moeilijkste landingsbanen ter wereld. Alleen de plaatselijke vliegtuigmaatschappij Druk Air vliegt hier.
Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau en langer voor hoger gelegen vliegvelden.
Terwijl de meeste moderne commerciële vliegtuigen een verharde landingsbaan van minimaal 1800 meter (6000 voet) lang nodig hebben, waren veel vroege vliegtuigen ontworpen om te vliegen vanaf onvoorbereide landingsbanen die op kleine ruimtes geïmproviseerd konden worden.
Minimale startbaanlengte voor kleine vliegtuigen:
Kleine vliegtuigen, zoals eenmotorige vliegtuigen, kunnen op veel kortere landingsbanen opereren. De minimale landingsbaanlengte voor kleine vliegtuigen is meestal ongeveer 2.000 tot 3.000 voet . Deze kortere lengte is voldoende voor het lichtere gewicht en de lagere snelheidsvereisten van deze vliegtuigen.
De kortste commerciële landingsbaan
Het kleine eiland – net als Sint-Maarten behorend bij Nederland – heeft 's werelds kortste commerciële landingsbaan. Slechts 400 meter, waardoor vliegtuigen bij het landen flink in de remmen moeten gaan.
De periode van tijdskrediet – landingsbaan waarvoor u een uitkering van de RVA ontvangt, telt volledig mee voor uw werknemerspensioen.
Een landingsbaan van ten minste 1.800 m (5.900 ft) lang is doorgaans voldoende voor vliegtuigen met een gewicht onder de ongeveer 100.000 kg (220.000 lb). Grotere vliegtuigen, waaronder widebodies, hebben doorgaans ten minste 2.400 m (7.900 ft) op zeeniveau nodig.
Hoe snel vliegt een vliegtuig? De normale kruissnelheid van de Boeing 737 ligt rond de 850 kilometer per uur. Maar de precieze snelheid is afhankelijk van een aantal dingen. We werken zelfs met twee soorten snelheden: luchtsnelheid en grondsnelheid.
1. Charles de Gaulle Airport (CDG) in Parijs, Frankrijk: Vele reizigers hebben diverse klachten geuit over Charles de Gaulle Airport, waardoor het een van de meest bekritiseerde luchthavens in Europa is.
Is opstijgen of landen gevaarlijker? Over het algemeen is het landen gevaarlijker dan het stijgen. Uit de statistieken blijkt dat 3x zoveel ongelukken gebeuren tijdens het landen. Maar onthoud de kans op neerstorten is 1 op 11 miljoen, dus de statistieken dat het er iets fout gaat tijdens het landen zijn ook gering.
Innsbruck is een van de meest uitdagende luchthavenaanlopen in Europa. Gelegen in een vallei omringd door 9.000 voet hoge bergen, is er maar één weg naar binnen en één weg naar buiten. Afhankelijk van de windrichting beginnen de aanlopen aan één kant van de vallei.
Het is de gezagvoerder die de landing op het vliegveld van Kerkyra uitvoert en de naderingsprocedure uitlegt met mogelijke uitbraak naar de 2300 m korte landingsbaan in zuid/noord-oriëntatie.
De algemene regel is dat er slechts uitkeringen worden toegekend aan de werknemers vanaf 60 jaar die een landingsbaan uitoefenen. Er bestaan evenwel uitzonderingen die het mogelijk maken uitkeringen te genieten vanaf 55 jaar.
Lengte van de landingsbaan: 5.000 voet
Hilton Head Island Airport aan de zuidkust van South Carolina is de kleinste landingsbaan die door vliegtuigen in de VS wordt bediend. De landingsbaan is niet alleen slechts 5.000 voet lang, maar ook slechts 100 voet breed (50-100 voet smaller dan een standaard landingsbaan voor luchtvaartmaatschappijen).
Minimale startbaanlengte Airbus A380
Aan de andere kant van het spectrum vraagt de gigantische Airbus A380 superjumbo om een formidabele minimale landingsbaanlengte van 8.500 voet of meer wanneer deze volledig is beladen met passagiers en vracht. Alleen enorme internationale luchthavens bouwen landingsbanen die groter zijn dan deze omvang.
Indien u niet voldoet aan één van de toegangsvoorwaarden bepaald in de reglementering (leeftijd, enz.), moet de werkgever u het tijdskrediet in het landingsbaan stelsel weigeren. Is dat het geval, dan kunt u eventueel een aanvraag indienen voor een halftijds tijdskrediet of een tijdskrediet 1/5 met motief.
Emirates A380 op weg naar Christchurch, Nieuw-Zeeland, stijgt op vanaf Sydney Airport met bijna 30 knopen tegenwind. Gecombineerd met het lichte brandstofgewicht, gezien het feit dat dit een vlucht van 3 uur is, gebruikt het slechts ongeveer 800 m van Runway 25 om op te stijgen .
Landingsbanen geven werknemers het recht hun arbeidsduur met 1/5 of tot een 1/2 te verminderen. Een RVA-uitkering vult het deeltijdse loon aan. De 1/5 loopbaanvermindering neem je normaal op in twee halve dagen of een volledige dag per week.
Ben je 55 jaar of ouder, dan kan je via een verlof voor verminderde prestaties vanaf 55 jaar (vvp 55+) halftijds of 4/5de werken. Je hoeft het verlof niet te motiveren. Het verlof is onbetaald.
Op elk moment van je carrière kan je stoppen met werken. Maar vroeger stoppen dan op het wettelijk bepaalde moment, heeft gevolgen voor je pensioenuitkering. Bovendien krijg je die uitkering pas als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en een bepaald aantal jaren hebt gewerkt. Dat ligt vast in de pensioenstelsels.
Alle start- en landingsbanen hebben een naam en twee cijfers. De cijfers verwijzen naar de graden van een kompas. Een voorbeeld: 06 staat voor het gebruik van de Kaagbaan naar het noordoosten. 06 staat voor de richting 060 graden.
Over de landingsbaan op Madeira
In 2000 is de start- en landingsbaan extra lang gemaakt, namelijk van 1600 meter naar 2780 meter. Door deze verlenging staat de landingsbaan gedeeltelijk op palen. Dit was nodig, omdat door de bergachtige ligging van het vliegveld er geen andere opties zijn voor een vlakke landingsbaan.
Niet alleen omdat de zee altijd vrij heftig is, maar vooral omdat Saba de kortste landingsbaan ter wereld heeft (400 meter) en dat zorgt voor de meest spectaculaire landing ooit.