Dus de maximale kogeldruk is 75 kg en is voldoende toereikend voor het dragen van twee e-bikes met drager.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Maar hoeveel kogeldruk heeft mijn auto dan? Dit kan u makkelijk zelf op zoeken. De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
Kogeldruk vinden
De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak, ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd, en in de voertuigpapieren van uw auto. Dit is niet het kentekenbewijs, maar dit zijn de documenten die bij uw auto horen.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Controleer wat de juiste kogeldruk voor uw voertuig is: deze vindt je als 'verticale last' beschreven in het informatieboekje van uw voertuig en op het typeplaatje van uw trekhaak. Meet de kogeldruk met een speciale kogeldrukmeter of disselweger. Deze is online en bij de(caravan)dealer verkrijgbaar.
Veel van de B- segment auto's hebben een maximale kogeldruk van 50 kg. Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Het trekvermogen is met 1.400 kilo fors, terwijl de sterkste Qashqai zelfs voor een paardentrailer van 1.800 kilo zijn hand niet omdraait. Dankzij een kogeldruk van maar liefst 100 kilo, schopt de Nissan het met gemak tot deze lijst.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
De normale fiets weegt zo'n 20 kg maar de E-Bike is zwaarder en omdat het extra gewicht ook nog eens aan de bovenkant zit komen er grotere krachten op de fietsdrager te staan met name op het punt waar deze op uw trekhaak vastgeklemd is.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
We adviseren een kogeldruk van ongeveer 50 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Dacia.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.