Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.
Conclusie. Je mag concluderen dat het geen kwaad kan om een auto te kopen met 'wat meer' kilometers. Een tellerstand zegt lang niet altijd alles. Vroeger kwamen boven de 100.000 kilometer de hoge rekeningen.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
De auto's die het minst snel kapot gaan, staan dus bovenaan. Als het niet BMW en Mercedes zijn, wie scoort dan wel hoog als merknaam? Vooral Japanners, zo blijkt: Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi. En Porsche, het enige niet-Japanse merk in de top vijf.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Verkoopsite Autoscout24 meldt dat een de gemiddelde prijs van een tweedehands auto op zijn site afgelopen maand is gestegen naar €20.467. Ter vergelijking: dat is meer dan 15 procent boven de gemiddelde prijs die in 2020 voor een occasion op Autoscout24 werd gevraagd (€17.714).
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
De Japanse auto's (Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda) bekleden de bovenste plaatsen, gevolgd door de Duitse “premiums” (Audi, BMW en wat verderop Mercedes) en daarna de andere Europese merken. Onderaan de ladder vinden we merken zoals Opel, Fiat, Alfa Romeo en Chrysler.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een auto's met een hogere kilometerstand (Snelwegkilometers) ondervindt over het algemeen minder slijtage dan een auto waarmee na een koude starts steeds korte afstanden worden gereden. Ook komt het bij de auto's van de laatste jaren weinig tot niet meer voor dat Motoren de hoge kilometerstanden niet aankunnen.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.