Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
Petroleum is de volksnaam voor kerosine, de aardoliefractie met een kookpunt tussen circa 150 °C en 290 °C, net boven dat van benzine. Petroleum wordt gebruikt voor verlichting en verwarming. Voor de komst van aardgas werd petroleum in veel huishouden gebruikt.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Eigenlijk kun je met kerosine alle kanten uit: ,,Het is een mooie schone brandstof, de mooiste die we hebben.'' Alleen is-ie ook licht ontvlambaar, en daardoor niet geschikt voor een vonkende kettingzaag, of voor de scheepvaart.
Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
De reden is eenvoudig: de bestaande motorblokken moeten er goed op kunnen draaien. Als alternatief kan er wasbenzine getankt worden, maar het probleem hiermee is dat het minder breed inzetbaar is als diesel (of frituurvet); de toleranties zijn erg nauw.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Biokerosine is op korte termijn de enige maatregel om de CO₂-uitstoot van vliegtuigen daadwerkelijk terug te brengen. Het kan de uitstoot tot wel 80% verminderen.
In Nederland is zuivere petroleum zonder aromaten (cyclische koolwaterstoffen) en zonder toegevoegde parfumachtige stoffen in elke supermarkt te koop als lampolie.
Alternatieve lampolie
Het gebruik van bijvoorbeeld olijfolie, zonnebloem- of raapzaadolie zorgt wel voor enige stank die je voor lief zult moet nemen.
Hetzelfde gebeurt als extra vierge olijfolie wordt verhit tot zo'n 180 graden, waardoor het het zogenoemde rookpunt bereikt en dus als het ware aanbrandt. Het rookpunt van andere olijfoliën ligt op zo'n 240 graden. Vermoedelijk is dat omdat deze na de eerste persing nog bewerkt zijn, waardoor ze hitte beter verdragen.
Dit betekent, dat u 35% op het gasverbruik zou kunnen besparen. De aanschaf van brandstof met een gemiddeld verbruik van 6 jerrycans à 20 liter en een prijs van 38,- Euro per vat kost u echter nog 228,- Euro. Dat wil zeggen, dat u circa 245,- Euro per jaar bespaart door het gebruik van een petroleumkachel.
Hoeveel petroleum kost, is een beetje afhankelijk van het merk. Maar als we uitgaan van 20 liter voor €59,99 kun je ongeveer 100 uur verwarmen. Dat komt neer op €0,60 per uur.
Deze petroleum is extra schoon en wordt in bouwmarkten voor ongeveer 1,50 per liter verkocht. Als je meerdere liters nodig hebt, vanaf 6 liter, kan het de moeite zijn om bij een watersportwinkel of campingspecialst per jerrycan in te kopen. In dat geval is de petroleum prijs per liter ongeveer één euro.