Zo creëer je betrokken medewerkers:
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
✓ Een beroep doen op eigen kracht is niet 'regel het zelf maar', maar samen met de cliënt in kaart brengen wat zijn moge- lijkheden en die van zijn netwerk zijn. Daarna volgt pas het gesprek hoe hij deze mogelijkheden kan benutten. ✓ Geef de cliënt zeggenschap, maak hem mondig.
In de managementliteratuur is de term maar al te gangbaar. Vaak wordt ermee geïmpliceerd dat werknemers dingen doen die dichtbij ze staan, waar ze goed in zijn of zich goed bij voelen, waar hun energie van gaat stromen.
Door te werken vanuit je talent ga je je vooral focussen op dingen waar je van nature goed in bent. Als je een taak uitvoert volgens je talent kost het je veel minder inspanning dan een andere taak. Een talent overstijgt dus het niveau van gewone vaardigheden en is net daardoor een sleutel naar succes.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Een team bestaat uit een aantal individuen waarbij elk individu zijn of haar eigen belangen, zorgen, kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijkheid meebrengt. En van al die per definitie verschillende individuen wordt verwacht dat ze samenwerken. Zet mensen bij elkaar en je krijgt te maken met het sociale aspect.
Uiteraard zijn voor de meeste taken veel meer mensen nodig dan een duo. Voor middelgrote teams is 5 tot 9 teamleden het optimale aantal om onderlinge binding te ontwikkelen. Voor grotere groepen blijkt 11 tot 18 teamleden het maximum. Voor zeer grote teams zijn 150 en 1500 de magische aantallen.
Teams is een dienst van Microsoft om mensen te helpen met online samenwerken. Via het programma kunnen gebruikers chatten, videobellen, bestanden delen of samenwerken aan een document. Met deze mogelijkheden richt Microsoft zich op (medewerkers van) bedrijven, maar voor privégebruik zijn er ook mogelijkheden.
Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.