De kern van de presentatie gaat over datgene wat je wilt communiceren met het publiek. Of je nu het publiek wilt informeren of overtuigen, in de kern van de presentatie moet het gebeuren. Theorie: Hoe maak je de kern van je presentatie relevant en duidelijk?
Een kernboodschap is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen in je speech of presentatie. Wat moet je publiek in ieder geval onthouden? De kernboodschap is de rode draad die door je verhaal loopt. Die ervoor zorgt dat je publiek begrijpt waar het over gaat.
Wat zijn drie vaste onderdelen van een presentatie?
Elke presentatie kent drie vaste elementen: een begin, een einde en een deel daartussen – oftewel een inleiding, een kern en een slot. Deze opbouw is ook wel bekend als de basisstructuur.
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
Daarom zijn deskundigen het er over eens dat zo'n 20 minuten een goede lengte voor een presentatie of lezing is. Langere presentaties kunnen uiteraard wel, maar als je ze niet goed inricht, leveren ze niet meer op.
In een presentatie communiceer je jouw gedachten en ideeën naar een publiek. Om een doeltreffende presentatie te geven is het noodzakelijk om deze stap-voor-stap voor te bereiden. Het is belangrijk om daarbij na te denken over je doel en de middelen die je tot je beschikking hebt.
Door aan het einde van je presentatie alles kort samen te vatten, zet je je publiek aan het denken. Een korte samenvatting aan het einde zorgt er namelijk voor dat je publiek de link legt met de belangrijkste besproken punten van je presentatie.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Tijdens je presentatie moet je het publiek de tijd gunnen om naar je te luisteren, om je verhaal te begrijpen en het te laten bezinken. Die tijd en ruimte creëer je door te spelen met tempo, pauzes en door de nadruk te leggen op belangrijke elementen in je verhaal.
Door jezelf vlak voor je presentatie een minuut of 2 letterlijk zo groot mogelijk te maken (bijvoorbeeld op het toilet), maakt je lichaam testosteron aan en verlaagt het cortisol-gehalte. Dat zorgt ervoor dat je je zekerder voelt van jezelf. En als je je zekerder voelt van jezelf, heb je minder last van zenuwen.
Wat is een goede aandachtstrekker voor een presentatie?
De eerste en laatste woorden uit iedere presentatie zijn zonder twijfel de belangrijkste die je uitspreekt. De wijze waarop je je verhaal begint, bepaalt voor een groot gedeelte of en hoe het publiek naar je zal luisteren. Extra belangrijk dus om het goed te doen!
Je moet in jouw presentatie de aandacht van je publiek vasthouden. Maak het spannend, maak het smeuïg, maar zorg dat jij je publiek mee gaat slepen in jouw betoog. Een droge opsomming van feiten en cijfers helpen niet om je publiek te overtuigen. Hoe goed ze ook onderbouwd zijn.
Presenteren is goed voor: Je zelfvertrouwen: goed presenteren maakt je zeker van je zaak. En de eigenschappen die je hierbij leert, kan je ook in je dagelijkse werkzaamheden toepassen; Teamwork: een presentatie komt aan het eind van een project of opdracht.
Een PowerPoint-presentatie is vergelijkbaar met een diavoorstelling. Als u boodschap of een verhaal wilt overbrengen, splitst u de informatie op in dia's. U kunt een dia zien als een leeg doek waarop u afbeeldingen, woorden en vormen aanbrengt om uw verhaal vorm te geven.