ISBARR staat voor Identification, Situation, Background, Assessment, Recommendation en Readback. Het is een eenvoudig te onthouden methode die aanstuurt op een analyse van de situatie ter voorbereiding op de communicatie met een andere hulpverlener.
Met de SBAR-methode (Situation, Background, Assessment, Recommendation) kunt u de communicatie over een patiënt tussen verschillende hulpverleners (bijvoorbeeld tussen de arts en de verpleegkundige) verbeteren. De SBAR-methode kent in Amerika zijn oorsprong en is vertaald naar de Nederlandse situatie.
Tijdens het telefoongesprek met de hulpverlener gebruik je het SBAR proces: (Situation) Situatie Hoe is de situatie waar je over belt? Identificeer de afdeling, patiënt en kamernummer • Vertel kort iets over het probleem: wat is het, wanneer is het gebeurd/begonnen, hoe ernstig is het?
SBAR en het ontstaan ervan
Zorgprofessionals die werkzaam zijn in ziekenhuizen in de Verenigde Staten, hadden in de jaren 90 van de vorige eeuw behoefte aan een nieuwe manier van vlot en correct communiceren in acute en bedreigende situaties van hun patiënt.
Voor de patiënt is een goede overdracht van ziekenhuis naar huis essentieel. Herstel vindt vaak voor een groot deel na de ziekenhuisopname plaats en in de periode na ontslag hebben patiënten vaak weer contact met de huisarts. Daarnaast gaan veel patiënten met nazorg naar huis of (tijdelijk) naar een andere instelling.
Er zijn verschillende methoden voor verpleegkundige overdracht: mondeling, schriftelijk of een combinatie daarvan (Nelson & Massey, 2010). De wijze van overdracht lijkt te variëren afhankelijk van lokale gewoonten en de setting. De oudste vorm van overdracht is de mondelinge vorm (McCloughen e.a., 2008).
Met de 'warme overdracht' bedoelen we de maatregelen die we nemen om ervoor te zorgen dat de overgang van het ziekenhuis naar thuis soepel verloopt. Zodat bijvoorbeeld de thuiszorg aansluit op de zorg die u in het ziekenhuis hebt gehad.
Wat is SBAR SBARR? SBARR staat voor: Situation (situatie) Background (achtergrond)
De EWS methode berekenen leidt tot een score. Met deze score kan de verpleegkundige snel de gezondheidssituatie van een patiënt beoordelen en tijdig een arts inschakelen. EWS is dus een meetinstrument waarmee je de gezondheidssituatie van je patiënt kunt monitoren.
SCEGS staat voor Somatisch, Cognitief, Emotioneel, Gedragsmatig, Sociaal. Voor de verdere begeleiding en behandeling is het van groot belang dat arts en patiënt het eens zijn over wat er aan de hand is: een verklaring of een gezamenlijke probleemdefinitie.
Bij klinisch redeneren gaat het om een bepaalde manier van het verwerken van informatie. Als je bijvoorbeeld bij een zwangere zorgvrager bloedverlies constateert, weet je dat moeder en kind gevaar kunnen lopen. Je kijkt wat er precies aan de hand is, voert controles uit en waarschuwt de leidinggevende of arts.
Pak vanaf het begin de regie: probeer de situatie naar je hand te zetten. Naarmate de situatie acuter is, zal des te meer gelden dat structuur van belang is: ABCDE! Maak contact met patiënt en omgeving. Juist in dergelijke acute situaties is het contact voor patiënten en omstanders belangrijk.
Resultaten In een aantal artikelen wordt middels observationeel onderzoek aangetoond dat een gestructureerde overdracht met behulp van een acroniem beter verloopt dan een ongestructureerde overdracht. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar in spoedeisende situaties kunnen fouten ernstige consequenties hebben.
De artsen zelf kijken vaak naar de uitslagen van onderzoeken. Als er een bepaald onderzoek is geweest vraag gerust naar uitslagen als deze niet bekend is. En kijk naar de patient hoe die in het algemeen is naar het gedrag en wat de patient zelf aangeeft.
De dagelijkse artsenvisite is bedoeld om: • Uitslagen van onderzoeken te bespreken; • Uw vragen te beantwoorden; • Het effect van de therapie te volgen. 2x per week is de grote visite. De longarts, arts-assistenten en verpleegkundigen bespreken uw beleid en/of behandeling eerst voor.
Redeneerhulpen zijn bedoeld om op een professionele manier probleemsituaties te analyseren, te verduidelijken, te benoemen, in te delen of op te lossen. Ze helpen om de juiste vragen te stellen in alle fasen van het klinisch redeneren (paragraaf 5.1).
Waarom? Dit zakkaartje beoogt bij te dragen aan het terugdringen van antibioticaresistentie door onnodig gebruik van antibiotica voor UWI terug te dringen. Dit wordt gedaan door het bevorderen van het goed diagnosticeren van UWI en vervolgens het op een juiste manier (niet) inzetten van antibiotica.
De zakkaartjes Acute Verloskunde bestaan uit een setje kaartjes aan een metalen ring. Per indicatie staat vermeld welke handelingen absoluut noodzakelijk zijn om te doen. Aan de hand van gekleurde blokjes voor de punten staat welke zorgprofessionals zich hier (eventueel gezamenlijk) mee bezig houden.
Redeneerhulpen die je hierbij kunt gebruiken zijn: Orgaansystemen, EWS, AMPLE , SCEGS en de ABCDE. Verder ga je met nieuwe classificaties leren werken. De eerste is de NANDA. Deze (Amerikaanse) classificatie van diagnoses is vergelijkbaar met de Kernset , maar veel uitgebreider.
Proactive Nursing is een methode waarmee de begeleider de actuele gezondheidstoestand van een cliënt met een verstandelijke beperking op een bepaald moment stapsgewijs vaststelt.
Bij een koude overdracht wordt in een overdrachtsdossier (digitaal leerlingendossier) schriftelijke informatie over het leren en de ontwikkeling van de leerling overgedragen. Denk aan de beheersing van taal/lezen en rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding/ taakaanpak/leerstijl van de leerling.
Samenvatting. Met een transmurale overdracht worden de verantwoordelijkheden voor de patiënt door de behandelend arts, verpleegkundige, paramedicus of apotheker in het ziekenhuis overgedragen aan de volgende zorgverlener. Een goede transmurale overdracht is belangrijk om de continuïteit van zorg te waarborgen.
In geval van opname in het ziekenhuis draagt de verpleging van de zorginstelling zorg voor de verpleegkundige overdracht. De verpleegkundige overdracht wordt meegegeven met de patiënt.