De identiteit van een onderneming is het beeld wat het bedrijf uitdraagt. Het is het hele pakket van kernwaarden (innerlijke kenmerken) en de manier waarop het hele bedrijf zich presenteert (uiterlijke kenmerken). Deze persoonlijkheid is zichtbaar in gedrag, communicatie en visuele identiteit.
De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is.IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Identiteit bestaat dus deels uit de officiële gegevens van een persoon, voorbeelden hiervan zijn geboortedatum, naam en geboorteplaats. Deze gegevens staan vast en kunnen bijna niet veranderd worden. Een ander deel van je identiteit bestaat uit je karakter, dus wie ben jij als persoon.
Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
Identiteit is in de psychologie de aanduiding voor wat als kenmerkend wordt beschouwd voor je persoonlijkheid. Je ervaart je identiteit als het resultaat van onder meer afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, en ook van ervaringen, verworvenheden en sociale banden.
Identiteit is wie je bent, wat het betekent om jou te zijn. Denk hierbij aan allerlei soorten kenmerken, zoals: Geslacht (Ook wel "biologisch geslacht" genoemd: man/vrouw/interseks) Gender (Ook wel "psychologisch geslacht" of "genderidentiteit" genoemd.
Identiteit gaat over beelden, over ideeën. Zoals jij een idee hebt over hoe Amerikanen zijn, zo hebben Amerikanen ook een beeld van Europeanen. Er zitten drie verschillende aspecten van identiteit in de definitie, namelijk: persoonlijk, sociaal en collectief.
Positieve identiteit gaat om hoe jeugdigen zichzelf zien. Het gaat om hun eigenwaarde, positieve verwachtingen over de toekomst en persoonlijke effectiviteit.
Hoe sterker een identiteit is, hoe hechter ook de band met de doelgroep is. Immers, met een unieke identiteit is het gemakkelijker voor de organisatie om zich bij het publiek te onderscheiden. Een unieke identiteit zorgt voor een sterk merk. En sterke merken komen voort uit een collectieve inspanning.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, bepaalt in artikel 6, § 7, dat alleen de openbare overheden en ambtenaren de voorlegging van de identiteitskaart kunnen vorderen en machtigt de Koning om te bepalen welke precies.
De persoonlijkheid van een organisatie bestaat uit kernwaarden: ze vertellen waar een organisatie voor staat en wat haar uniek maakt. Voorbeelden van kernwaarden zijn: veiligheid, avontuur en duidelijkheid. Deze waarden zijn bepalend voor alle communicatie uitingen van de organisatie.
Identiteitsmarketing in het kort
Identiteitsmarketing stelt je in staat om een onderscheidende, van binnenuit gedreven organisatie te worden waarvan het bestaansrecht voor iedereen duidelijk is.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
eigenheid, individualiteit, personaliteit, persoonlijkheid, zelf. als synoniem van een ander trefwoord: persoonlijkheid (zn) : eigenheid, identiteit, inborst, individualiteit, karakter, personaliteit.
De emotionele elementen van een merkidentiteit zijn bijvoorbeeld de waarden, de persoonlijkheid, de cultuur, en de missie en visie van het merk. Een sterk ontwikkelde merkidentiteit is belangrijk omdat het helpt om een emotionele band te creëren tussen het merk en de consumenten.
Verreweg de meeste aangeboren eigenschappen maken ons als persoon niet uniek. Denk maar aan de mogelijkheid om te leren lopen, je handen te gebruiken, te communiceren door taal. Al dit soort eigenschappen zijn aangeboren en maken dat we een mens zijn.
Je identiteit is je persoonlijkheid. Alles wat je maakt, tot wie je echt bent. Je identiteit wordt bepaald door je opvoeding, door normen en waarden, door het land waar je opgroeit, door je vrienden. Bijna alles wat je meemaakt vormt je identiteit en die bestaat uit allemaal verschillende stukjes.
Alleen politie mag je identiteitskaart vragen
Alleen de politie mag jouw identiteitskaart vragen, als ze een reden hebben.
Er is sprake van een identiteitsprobleem wanneer de persoon zijn eigen structuur niet meer kent en daar geen gebruik van kan maken. Er heeft zich aangeleerd gedrag ontwikkeld, dat niet aansluit bij de oorspronkelijke, persoonlijke kenmerken van de persoon.
Bij identiteitsontwikkeling gaat het grofweg om twee aspecten: de manier waarop de jongere zichzelf ziet (zelfbeeld);de mate waarin de jongere het eigen zelfbeeld kan waarderen (eigenwaarde of zelfvertrouwen).