Sinds september 2023 geldt de Euro 6e-norm voor nieuw gehomologeerde wagens. Deze norm wordt in drie fasen uitgerold. Zo treedt vanaf 1 januari 2025 de Euro 6e-bis-norm in werking voor nieuwe typegoedkeuringen. Deze norm zal een grote impact hebben op nieuwe plug-in hybrids (PHEV).
De Euro 7-verordening stelt regels vast voor de uitlaatemissies van wegvoertuigen, maar ook voor andere soorten emissies zoals bandenslijtage en remdeeltjesemissies . Het introduceert ook eisen voor de duurzaamheid van de batterij.
De Euronorm staat op het inschrijvingsbewijs van het voertuig . Is dat niet het geval, dan wordt rekening gehouden met de datum van eerste inschrijving. Deze datum staat eveneens vermeld op het inschrijvingsbewijs.
Welke auto's voldoen aan de Euro 6 norm? Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
1 sept 2019 – 31 dec 2020: euro 6d-TEMP. 2021-2024: euro 6d. Vanaf 2025: euro 7A.
De euronorm van jouw auto is te vinden op het inschrijvingsbewijs, ook wel de grijze kaart genoemd. Je kan het vaak ook vinden op je kentekenbewijs. Kijk altijd goed wanneer je naar een stad gaat waar er een milieuzone is, of je daarin mag met jouw auto.
Lage-emissiezone Gent
Gent kan je met een Diesel euro 5 norm binnen rijden zonder zorgen tot 2024.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Hoewel de emissielimieten voor Euro 6 ongewijzigd zijn gebleven, is de methode voor het meten van prestaties in de loop der jaren bijgewerkt. Euro 6c staat voor voertuigen die zijn getest volgens de WLTP-normen, terwijl Euro 6d-TEMP en Euro6d staan voor auto's die zijn getest volgens RDE (Real Driving Emissions) .
Binnen de meest recente norm, Euro 6, wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de manier van testen. Voertuigen kunnen daardoor vallen binnen categorie Euro 6b , 6c of 6d. 6b: de Euro 6b-norm wordt vastgesteld met een verouderde NEDC-test, een test die werd afgenomen puur gebaseerd op theoretische informatie.
Als uw auto op of na 1 september 2015 is geregistreerd of het model op of na 1 september 2014 is goedgekeurd, moet deze voldoen aan de Euro 6-norm . Dit is echter niet gegarandeerd en om zeker te zijn, moet u bij de fabrikant van uw voertuig of in het V5C-logboek nagaan wat de Euro-classificatie van de motor van de auto is.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Euro 5-diesels moet een retributie betalen.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Euro 7 wordt op 1 juli 2025 ingevoerd en is de strengste norm tot nu toe. Dit betekent dat Euro 7 de laagste limieten van de vorige Euro 6 zal overnemen en deze zal implementeren in alle nieuwe benzine- en dieselauto's. Alle nieuwe auto's die vanaf 2025 worden verkocht, hoeven niet meer dan 60 milligram NOx uit te stoten om te voldoen aan de norm.
De Euro 7 norm ook voor elektrische auto's
De Euro 7 norm is niet alleen van toepassing op benzineauto's en dieselauto's, maar stelt ook eisen aan elektrische auto's. Dit is de eerste keer dat er emissienormen voor elektrische auto's gelden.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen het voertuig uitstoot. Denk hierbij aan fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
U kunt deze informatie ook vinden in uw registratiegegevens, maar u kunt ook eenvoudig uw kenteken controleren met onze ULEZ-controletool . Die laat zien of deze voldoet aan de Euro 6-norm.
Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto's die rijden op diesel. Daarnaast geldt de milieuzone van Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht ook voor diesel autobussen. Rijswijk voegt zich daarbij per 1 februari 2025.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen. Dat plan wordt uitgesteld tot 1 januari 2026: de wagens mogen dus nog een jaartje langer Antwerpen en Gent binnenrijden.
Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.