Python. Al jaren is de Python het icoon van de Efteling. Lang was het de snelste en meest intensieve achtbaan van de Efteling tot de bouw van Baron 1898. Nog steeds hoort de achtbaan tot één van de meest intensieve achtbanen van de Efteling.
De Baron 1898 in de Efteling
Dit is namelijk Baron 1898. Het bijzondere aan deze achtbaan is dat je in deze achtbaan ook nog eens verticaal 30 meter naar beneden valt. In Baron 1898 bereik je een maximale snelheid van 90 km/u op een baan van 500 meter.
1. Symbolica. De laatste attractie die haar deuren heeft geopend in de Efteling is Symobilca. Hierdoor is dit een van de drukste attracties van de Efteling en staan er vaak lange wachtrijen.
#1: Goliath – Walibi Holland (106 km/u)
Goliath werd gebouwd in 2002 door de Zwitserse achtbaanbouwer Intamin Amusement Rides in Walibi Holland. De achtbaan was 16 jaar lang de snelste achtbaan van de Benelux en nog steeds de snelste van Nederland. Goliath behaalt een snelheid van 106 km/u en is 46,8 meter hoog.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten.
Baron 1898: de engste achtbaan in de Efteling!
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Daarom met recht de op één na engste achtbaan van Europa-Park. De nummer 1 is een achtbaan die niet alleen sneller is, ook eentje die je niet snel zult vergeten: de Silver Star!
Formula Rossa is de snelste achtbaan ter wereld met een topsnelheid van 241 km/u. Deze achtbaan bevindt zich in de Ferrari-wereld van Abhu Dhabi. Formulla Rossa versnelt van nul naar 241 km/u in slechts vijf seconden.
Wil je deze drukte dus liever vermijden en er zeker van zijn dat je geen uur hoeft te wachten bij elke attractie? Plan jouw bezoek dan bij voorkeur op een doordeweekse dag. Van maandag tot en met vrijdag zijn over het algemeen de minst drukke dagen.
Wil je eens niet in de wachtrij staan in de Efteling, dan moet je donderdag 24 januari langsgaan. Dat is namelijk de rustigste dag van het jaar in het attractiepark in Kaatsheuvel. De Efteling is sinds 1 april 2010 365 dagen per jaar geopend.
Redelijk voor de hand liggend zijn doordeweekse dagen waarop het geen vakantie is of een feestdag, de meest rustige dagen. Wanneer je met jonge kinderen die nog niet naar school gaan ergens naartoe wil, kies dan vooral voor een ochtend.
Droomvlucht. Het sprookjesgevoel in de Efteling wordt nog meer versterkt door de attractie Droomvlucht. De Droomvlucht is sinds de opening de meest bezochte attractie van de Efteling. Als een elfje vlieg je langs sterren en kastelen.
Met zijn hoogte van 46,8 meter bereikt Goliath een topsnelheid van maar liefst 106 kilometer per uur.
Kingda Ka is een stalen achtbaan in het attractiepark Six Flags Great Adventure in de plaats Jackson, New Jersey in de Verenigde Staten.
Ze openen hun nieuwste achtbaan Kondaa in het themagebied “Exotic World”. Een bloedstollende achtbaan die 50 meter hoog is en een topsnelheid heeft van 113 kilometer per uur. Daarmee is de attractie volgens het park “de snelste en de hoogste van de Benelux”.
1. Red Force – 192 km/ per uur. De snelste achtbaan van Europa is de 'Red Force' gelegen in Ferrari land (Spanje) In deze achtbaan worden bezoekers gelanceerd met wel 192 km per uur. Vervolgens schiet de achtbaan loodrecht omhoog naar een hoogte van 112 meter.
Leap The Dips is de oudste nog werkende achtbaan ter wereld, deze werd geopend op 2 juni 1902. De achtbaan is gebouwd door Edward Joy Morris in het Amerikaanse pretpark Lakemont Park. Leap The Dips is 12,5 meter hoog en 442,6 meter lang.
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
"Dit zijn G-krachten die je maar heel kort ervaart. Daar kan het lichaam in principe goed mee omgaan. Je hersenen zijn wel even aan het schudden en je evenwichtsorgaan krijgt een klap." Dat is ook de reden waarom Max Verstappen onderzocht werd in het ziekenhuis.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.