Als je weet dat een MotoGP-machine zo'n 157 kilo weegt, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten dat deze motoren echt bloedsnel zijn. Topsnelheden liggen zelfs boven de 360 km/u!
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Bij het wegen van de motor wordt en gewogen voordat er benzine in de brandstoftank zit. Het gewicht is bij de start van de race dus hoger dan de 157 KG die in de reglementen staan. Een brandstoftank heeft zo'n 20 liter inhoudt. 20 liter benzine weegt zo'n 13 tot 16 KG, afhankelijk van de dichtheid.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Het betekent ook dat er voor 2022 geen grote veranderingen doorgevoerd zijn. Het huidige tijdperk van de topklasse is begonnen in 2002, toen de MotoGP-klasse ingevoerd werd ten faveure van de 500cc-klasse. Men stapte toen over naar viertaktmotoren met een maximale inhoud van 990cc.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse.
Met de introductie van de nieuwe NSF25R en de nieuwe Moto3 raceklasse heeft Honda als doel haar basis voor de wegrace motorsport te blijven uitbreiden. De NSF250R, zo werd tijdens de persconferentie bekend gemaakt, heeft een gewicht van 84 kilo en een topvermogen van 35,5 kW (48,3 pk) bij 13.000 toeren per minuut.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
Om nog beter te zien wie een topper is, rijden ze allemaal met hetzelfde motorblok. Alle teams maken gebruik van Triumphs 765 cc driecilinder, goed voor maar liefst 140 pk. Door het hoge vermogen halen ze een topsnelheid van 295 km/u.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h. Het kost een motor wel wat langer om 300 km/h te halen: zo'n 11,8 seconden.
Sinds 2013 rijdt hij in de MotoGP-klasse en werd hier ook al in zijn debuutjaar wereldkampioen. Dailystar.co.uk Apr. 2019: He receives $11.5m-per-year (£9.2m) from Honda. The MotoGP superstar's plethora of sponsorship deals amount to $3m-per-year (2.5m).
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
Materiaal. Alle motorfietsen worden voorzien van een eencilinder 250cc-viertaktmotor met een maximale boring van 81 mm. Het toerental van de motoren in de Moto3 is beperkt op 14.000.
Houden die acrobaten hun armen strak langs hun lichaam als ze over zo'n touw lopen? Je krijgt juist meer evenwicht (als er onbalans is) door je been uit te steken.