Een van de belangrijkste valkuilen in communicatie is het maken van aannames. Je kunt beter een keer te veel iets vragen, dan dat je aanneemt het antwoord wel te weten.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Iedere eigenschap en persoonlijke kwaliteit heeft zijn valkuil. Je kunt valkuilen nog het beste vergelijken met slechte eigenschappen. Een valkuil is dan ook een eigenschap of kwaliteit die je te veel, of als destructief talent, inzet en laat zien.
Kort en krachtig zeggen waar het op staat, is effectief en efficiënt. Iedereen weet waar hij aan toe is bij een direct persoon, hij zegt wat hij bedoelt en bedoelt wat hij zegt. En je kan bij deze persoon zelf ook heel eerlijk en duidelijk zijn, dat vindt hij juist prettig.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Alle goede communicatie komt – in tegenstelling tot wat je zou denken – niet neer op effectief spreken, maar op actief luisteren. Luisteren met aandacht. Niet luisteren zoals veel mensen doen; aanhoren wat een ander zegt, als wachttijd tot je zelf mag spreken. Écht luisteren, als een professional.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Uitgesproken Communicatieadvies
Uitgesproken, dat wil zeggen: duidelijk en onmiskenbaar. Kortom, communicatie die de doelgroep(en) bereikt en die geen vragen meer oproept: hoogstens uit interesse en begrip.
Naar verluidt is de “communicatie” begonnen met trommelen en rooksignalen. Eigenlijk zijn Twitter, Facebook of andere sociale media allemaal uitingen vergelijkbaar met het aloude drummen of het stoken van een vuurtje.
Tip 4: Leg hem uit dat je het nodig hebt om te praten.
Dat betekent dat hij zal moeten leren om over zijn gevoelens te praten – of in ieder geval, naar die van jou te luisteren. Een man zal hier nooit zo goed in worden als je moeder of je beste vriendin. Dus als je daarop hoopte, moet ik je helaas teleurstellen.
Bot gedrag heeft vaak te maken met onzekerheid, om dat te verbloemen ga je stoer, onbehouwen en ontactisch te werk. Meestal uit zich dat in gedrag, houding en in woordkeuze. Een andere oorzaak van bot gedrag is onmacht, je bent niet bij machte om op een wenselijke manier te reageren.
Normatief bent voor anderen en jouw eigen normen als maatstaf neemt voor de ander. Je in de valkuil trapt van over-verantwoordelijk of over-zorgzaam gedrag waarbij je de ander de mogelijkheid ontneemt om in eigen behoeften te voorzien.
De valkuil van geduld is er ook en misschien herken je die wel: teveel tijd nemen en geen notie nemen van deadlines. te langzaam werken en niet begrijpen dat er druk is bij anderen of dat er deadlines zijn gesteld. dood gemoederd aan het werk gaan terwijl anderen in de stress zitten omdat iets af moet.
een groot ego: egocentrisch of egoïstisch. profiteren graag van een ander. denken veel aan zichzelf en zijn niet gericht op een ander. willen best wat voor een ander doen als ze er maar beter van worden.
veeleisend en de lat te hoog leggen: te hoge eisen stellen aan jezelf en een ander. onrealistische verwachtingen hebben van jezelf en een ander. fouten zien als een persoonlijk falen c.q. geen fouten durven maken. het liefst alleen werken: je alleen weet hoe het moet en dan maak je geen fouten.
Ongezonde nieuwsgierigheid: valkuil
wanneer je onbescheiden iemand het hemd van het lijf vraagt en vragen stelt waar je niks mee te maken hebt. wanneer je een bemoeial wordt en indringt in iemands privacy. wanneer je vraagziek wordt, ook naar zaken die niet tot jouw verantwoordelijkheid behoren.
Als leergierige heb je echter een valkuil waar je makkelijk in stapt. Je zet je nieuwe kennis en vaardigheden nauwelijks in, omdat het meer gaat om het proces van leren dan in de praktijk brengen ervan. Tenminste als je het gevoel hebt dat het niet goed genoeg is.
Mensen die integer zijn hebben een hekel aan: slijmen of beslijmd worden. hypocriete houding. leugen en bedrog.