De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
Om 19:30 uur op de avond dat de Titanic de ijsberg raakte, was het 0,5 graden. Toen het schip zonk, was het water zo'n 2 graden onder het vriespunt. Van de 898 bemanningsleden van de Titanic overleefden er maar 212.
Het begon in het jaar 1912 aan een lange reis van Europa naar Amerika. Het schip werd onzinkbaar genoemd. Toch ging het op de eerste reis mis: het schip voer tegen een ijsberg en zonk. Het wrak ligt al meer dan 100 jaar op de bodem van de zee.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Dan wil je misschien meteen stoppen met lezen: cruiseschepen kunnen en zullen zinken, vooral als ze een koraalrif of een ijsberg raken. Gelukkig dat soort cruiseschepen ramp komt niet vaak voor. En als schepen zinken, wil dat niet zeggen dat veel of welke passagiers dan ook gewond zullen raken.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Het Disney Dream cruiseschip heeft het allemaal en nog veel meer! Je zult je hier niet snel vervelen tijdens een vakantie. De Disney Dream heeft daarom ook al meerdere awards gewonnen als beste cruiseschip ter wereld.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Dat fenomeen wordt floating storage genoemd. Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
De Polyvalk kan men huren voor een hele dag of dagdeel. De zeilboot staat bekend om de eenvoud waarmee gezeild kan worden en omslaan is eigenlijk niet mogelijk.
3. Aanvaring - Door een aanvaring met een andere boot of iets in het water kan er een gat in de romp ontstaan waardoor de boot kan zinken. 5. Kapseizen - Een boot kan slagzij maken en daardoor uiteindelijk zinken.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.