Op basis van specifieke doelgroepeigenschappen kunnen minder dominante platforms als TikTok en Snapchat veel waarde toevoegen aan de impact van campagnes. ' Met een gemiddelde schermtijd van 5 uur en 6 minuten per dag speelt Gen Z (18-25 jaar) een belangrijke rol in de ontwikkeling van het socialmedialandschap.
Schermtijd varieert aanzienlijk tussen verschillende leeftijdsgroepen en demografieën. Gen Z loopt bijvoorbeeld voorop in alle generaties in dagelijks schermgebruik, gemiddeld rond de 9 uur . In de Verenigde Staten beginnen intieme interacties met schermen al op jonge leeftijd; bijna 49% van de kinderen van 0 tot 2 jaar gebruikt smartphones.
De gemiddelde schermtijd van Nederlanders is 5,5 uur per dag, waarvan ongeveer 2 uur en 20 minuten op de smartphone. Jongeren tussen 15 en 35 jaar besteden gemiddeld meer tijd op hun smartphone, namelijk 4,8 uur (Marketingfacts).
Grootverbruiker Gen Z maakt minder gebruik van social media
WhatsApp blijft bij uitstek het meest gebruikte kanaal, gevolgd door Facebook, hoewel hier een significante daling te zien is ten opzichte van vorig jaar. Instagram blijft gestaag stijgen in gebruik, terwijl X (voorheen Twitter) juist een daling laat zien.
Generatie Z – ook wel Gen Z genoemd en geboren tussen 2000 en 2015 – wordt gekenmerkt als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw.
Je kan niet zonder deze millennials, die door het Britse tijdschrift The Economist al 'de slimste generatie' ooit is genoemd. Je kan daarom maar beter slim omgaan met deze generatie.
Xennials zijn geboren tussen 1977 en 1983. Deze generatie heeft veel bijnamen, zoals de Pragmatische generatie, Patatgeneratie en Microgeneratie. Het is een typische tussengeneratie die net niet bij Generatie X past, maar ook niet bij de Millennials. Xennials zijn vrij opgevoed en zijn gewend om eigen keuzes te maken.
Geboren in een digitale wereld, zijn Gen Z (9-25 jaar) digitale natives, met een gemiddelde van 2 uur en 55 minuten per dag op sociale media. Ze navigeren naadloos door meerdere platforms, vaak multitaskend en op zoek naar entertainment, verbinding en zelfexpressie.
De social media kanalen die het meest interessant zijn voor Gen Z zijn TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat. Hierbij is het essentieel om per kanaal een content- en advertentiestrategie te hebben. Vooral bij de content die je gaat maken en verspreiden is het belangrijk dat je content maakt dat bij het platforms past.
Gen Z'ers hebben een voorliefde voor grappige, creatieve content die aansluit bij hun ervaringen . Zorg dat je content boeiend, relevant en trouw aan je merkidentiteit blijft. Dit is de sleutel om de aandacht van Gen Z te trekken.
Conclusie. Met 2 tot 3 uur per dag recreatieve schermtijd, waarvan maximaal 2 uur op je telefoon en waarvan 30 tot 60 minuten op Social Media, is het zeker haalbaar om gezond om te gaan met je schermen en Social Media, zonder alles af te moeten zweren.
Als het gaat om schermtijd met internetverbinding, staat Zuid-Afrika bovenaan de ranglijst met 9 uur en 24 minuten gemiddelde schermtijd (dat is 2 uur en 44 minuten meer dan het wereldwijde gemiddelde – 6 uur en 40 minuten). Van de 50 landen die in de analyse zijn opgenomen, besteden gebruikers in 9 landen meer dan 8 uur aan schermen.
De gemiddelde tijd dat kinderen op een gewone dag achter een beeldscherm zitten, is volgens hen zelf 3 uur en 20 minuten. Ouders schatten deze schermtijd op zo'n 3 uur, iets lager dus. Kinderen zouden zo'n 2,5 uur schermtijd verantwoord vinden, ouders vinden 2 uur acceptabel.
Gemiddelde schermtijdgebruikstatistieken 2023
De gemiddelde Amerikaan besteedt 7 uur en 4 minuten per dag aan het kijken naar een scherm. Wereldwijd besteedt de gemiddelde gebruiker 2 uur en 51 minuten aan het kijken naar hun computerschermen en 3 uur en 46 minuten aan het kijken naar hun mobiele telefoons.
Uit onderzoek blijkt dat mensen die eind jaren negentig of later zijn geboren en zijn opgegroeid met digitale technologie, met name Generatie Z , ongekend veel tijd online doorbrengen.
6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag (liefst 2 x 30 minuten)8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1,5 uur per dag. 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur per dag. 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag.
Welke platforms gebruikt Gen Z en waarom? Volgens The 2024 Social Media Content Strategy Report zit 91% van de Gen Z social media gebruikers op Instagram en nog eens 86% op TikTok, waardoor deze platforms het populairst zijn onder Zoomers.
Een aparte categorie gen-Z ondergoed impliceert dat daar per definitie geen corrigerend, thermo-, zwangerschaps-, en naadloos ondergoed bij hoort. En ook geen slips.
Spotify heeft de populairste app ter wereld voor het streamen van muziek, en het bedrijf heeft gedurende het onderzoek meer dan 65 keer met de Europese Commissie gesproken.
Generatie Z besteedt elke dag 6 uur en 27 minuten aan zijn telefoon, terwijl de babyboomers iets meer dan 4 uur per dag besteden (wat nog steeds het dubbele is van de aanbevolen limiet).
Het op het Verenigd Koninkrijk gerichte rapport onthulde dat millennials nog steeds verrassend genoeg 8,5 uur per dag besteedden aan het lezen, kijken, creëren en betrekken van content via hun apparaten. Maar voor Generatie Z springt dat cijfer naar een schokkende 10,6 uur per dag .
Jongeren die relatief veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen iets minder tevreden met hun leven. Maar jongeren die minder dan 2 uur per dag besteden aan sociale media, lijken juist meer te profiteren van de positieve kanten. Bitescience adviseert om rekening te houden met mogelijke effecten.
De patatgeneratie bestaat uit mensen die geboren zijn tussen 1970 en 1985. Deze generatie kenmerkt zich door een pragmatische instelling, zelfredzaamheid en een sterke werkethiek. Ze zijn opgegroeid in een tijd van economische groei en technologische vooruitgang, en hebben geleerd om flexibel en veerkrachtig te zijn.
Voor degenen die echter in de vroege jaren 80 zijn geboren, specifieker tussen 1977 en 1985, en niet tot de generatie X of de millennialgeneratie behoren, ligt jouw thuis als een Xennial . De term voor deze microgeneratie werd in 2014 bedacht in Good Magazine, door Sarah Stankorb.
Er zijn 7 verschillende generaties: Babyboomers, Generatie X, Xennials, Millennials, Zillenials, Generatie Z en Generatie Alpha. Elke generatie brengt zijn eigen flair naar de werkvloer. In dit artikel leggen we daarom kort de waarden, kenmerken en valkuilen van de verschillende generaties uit.