Met een omgevingsanalyse onderzoek je de kansen en bedreigingen van de plek en de omgeving. Nu en voor in de toekomst. Hoe weet je of de omstandigheden op een bepaalde locatie gunstig zijn voor je bedrijf? Hiervoor onderzoek je verschillende aspecten.
Een omgevingsanalyse brengt factoren in kaart, die niet beïnvloedbaar zijn, maar waar rekening mee moet worden gehouden. Voorbeelden hiervan zijn het economisch klimaat, sociaal-culturele ontwikkelingen en veranderende wetten en regels.
Een omgevingsanalyse kan worden gebruikt om beslissingen te nemen of om een bepaald doel te bereiken. Een omgevingsanalyse kan zowel externe factoren (zoals politieke, sociale, economische en technologische factoren) als interne factoren (zoals de capaciteiten en beperkingen van een organisatie) in kaart brengen.
Het belang van goede omgevingsanalyses
De omgeving om je heen blijft veranderen, maar door met omgevingsanalyse in kaart te brengen wat er gebeurt, blijf je in staat om hier proactief op in te spelen en nieuwe kansen te blijven zien en benutten. Omgevingsanalyses maken is dus een doorlopend proces.
Voor een goede DESTEP-analyse is het van belang dat voor elke factor een beschrijving plaatsvindt van de huidige situatie en de toekomstontwikkelingen. Op basis waarvan voor elke factor de kansen en bedreigingen in kaart worden gebracht.
verschillende relevante aspecten en deelproblemen van een probleem onderscheiden. het vermogen om informatie te verzamelen over de achtergronden en oorzaken. verbanden leggen tussen de gegevens die je hebt verzameld. het relatieve belang van de elementen bepalen.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
Een belangenanalyse brengt de belangen en standpunten van de betrokken spelers in kaart. Een belangenanalyse maakt duidelijk welke gemeenschappelijke belangen actoren met diverse standpunten koesteren en welke alter- natieve oplossingen bespreekbaar zijn.
De Externe analyse is de analyse van de externe omgeving en geeft inzicht in de kansen en bedreigingen binnen een bedrijfsomgeving. Dit vormt de input voor een SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategie van een onderneming gebaseerd is. Samen met de Interne analyse vormt het de situatieanalyse.
Voor antwoorden op complexere vragen zul je moeten analyseren, door verschillende gegevens te combineren en te interpreteren. Het interpreteren van gegevens en kennis om te komen tot antwoorden noemen we de analyse.
Analyseren is het grondig onderzoeken en het ontleden van iets. Zo kunnen problemen geanalyseerd worden, maar ook gegevens of zelfs de menselijke geest. Om iets te kunnen analyseren, moet het opgedeeld worden in verschillende onderdelen. Mensen gebruiken het woord uiteenrafelen ook wel eens in plaats van analyseren.
Voorbeelden. Ieder mens heeft belangen. Een werkgeversbelang kan zijn dat het werk goed, correct en tijdig wordt uitgevoerd tegen een billijke prijs terwijl een werknemersbelang kan zijn dat er een goede balans is tussen werk en privé tegen een zo hoog mogelijk salaris.
Belangenverstrengeling of belangenvermenging is een situatie waarbij iemand meerdere belangen dient die een zodanige invloed op elkaar kunnen uitoefenen dat de integriteit ten aanzien van het ene of het andere belang in het geding komt.
In een SWOT-analyse zet je de interne analyse af tegen de externe analyse. De interne analyse kijkt op microniveau naar de werking binnen het bedrijf en bestaat uit de sterktes en zwaktes van het bedrijf.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
We kunnen data analyse eigenlijk het beste in vier stappen onderverdelen, namelijk: het verzamelen van gegevens, het opschonen van gegevens, het analyseren van gegevens om vervolgens conclusies te trekken uit deze gegevens. In de eerste stap is het verstandig om te bepalen welke data je allemaal wilt verzamelen.
Overanalyseren noem ik de valkuil van analytisch vermogen. Wanneer je goed kunt analyseren is dat een kernkwaliteit. Overanalyse noem ik de doorgeslagen variant oftewel de valkuil.
Een situatieanalyse is een methodische kijk op de interne en externe factoren die je bedrijf op een bepaald moment beïnvloeden. Deze factoren kunnen zijn: klanten, concurrenten, de marktomgeving en de mogelijkheden van je bedrijf.
Meetbaar: Je moet kunnen meten of je je doel hebt behaald; Acceptabel: Iedereen moet de doelstelling accepteren; Realistisch: Het doel moet ook haalbaar zijn; Tijdsgebonden: Je hebt bepaald voor wanneer je de doelstelling behaald wil hebben.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.