Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in jouw eigen groep en in de school. Je bereidt zelfstandig lessen voor en voert deze uit.
De leerkracht geeft onderwijs en begeleidt leerlingen, levert een bijdrage aan de voorbereiding en ontwikkeling van het onderwijs, levert bijdragen aan de schoolorganisatie en is verantwoordelijk voor professionalisering.
Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor het onderwijzen en begeleiden van leerlingen of studenten in een specifieke leeftijdsgroep of onderwijsniveau. Je ontwerpt lesplannen, presenteert lesmateriaal, organiseert klasactiviteiten en evalueert de voortgang van de leerlingen.
In grote lijnen is de functie van leraren om studenten te helpen leren door hen kennis bij te brengen en door een situatie te creëren waarin studenten effectief kunnen en zullen leren . Maar leraren vervullen een complexe set van rollen, die variëren van de ene maatschappij tot de andere en van het ene onderwijsniveau tot het andere.
De leraar heeft de regie, regisseert en registreert het leerproces. Hij of zij moet de aandacht van de leerlingen weten te vangen en vast te houden. Aan het begin van de les is de leraar presentator.
Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Het boek De vijf rollen van de leraar beschrijft voor elke rol op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.
Hij moet plezier hebben in zijn vak, betrouwbaar zijn en zich aan afspraken houden. Daarnaast koppelt een goede docent de lesstof aan de actualiteiten, maakt hij leerlingen duidelijk waarom je iets moet leren en zorgt hij voor variatie in leervormen.
Een leerkracht noemen we eigenlijk alleen iemand die lesgeeft in het basisonderwijs of speciaal onderwijs. De term 'leraar' heeft overlap met de termen 'docent' en 'leerkracht' en is breder te gebruiken dan alleen in de context van scholen.
Onder onderwijs wordt in Nederland over het algemeen verstaan: het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude binnen een door de overheid bepaalde structuur door daarvoor opgeleiden personen. Het is voor ons erg vanzelfsprekend dat je onderwijs volgt; het is nodig om te kunnen meedraaien in de maatschappij.
Leraren ondersteunen leren door inclusieve omgevingen te creëren en verschillende instructiestrategieën te gebruiken . Ze verbeteren hun planning en praktijk door continue professionele ontwikkeling, terwijl ze professionele verwachtingen hoog houden en samenwerken met anderen in de onderwijsgemeenschap.
Kwalificatie, socialisatie en subjectivering verschijnen daarmee niet alleen als drie functies van onderwijsprocessen, maar ook als drie doeldomeinen van het onderwijs.
Lesgevende taak: De daadwerkelijke lesuren. Vanaf 1 augustus 2019 is dat maximaal 940 uur, tenzij je in overleg met je directeur afspreekt dat dit hoger is. Lesgebonden taken: Voor- en nawerk bij lesuren, zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc.
Als leerkracht biedt je de leerstof op een gestructureerde wijze aan en laat je de leerlingen de kennis en vaardigheden oefenen tot deze beheerst worden. Een leerkrachtgestuurd model dat vaak wordt ingezet en dat veelvuldig is on- derzocht op effectiviteit, is het directe instructiemodel.
Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in jouw eigen groep en in de school. Je bereidt zelfstandig lessen voor en voert deze uit.
De docent als (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) leercoach, (5) pedagoog en (6) afsluiter? Je bent als docent gevraagd voor de expertise van je vak, wat moet je met die 6 docent-rollen?
Onderwijs dient drie doelen zoals Gert Biesta deze benoemt: kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling.
Conclusie. Een juf of meester in het openbaar onderwijs werd vroeger als ambtenaar gezien, maar dat is sinds 2020 veranderd. Zowel leraren in het openbaar als in het bijzonder onderwijs hebben nu een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst, wat betekent dat zij geen ambtenaar meer zijn.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient op voltijdsbasis tussen de € 4.000 en € 8.300 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het gaat om de schalen LB, LC en LD. Dit volgt uit de cao primair onderwijs (cao po 2024-2025).
Een leraar/lerares in het basisonderwijs draagt kennis en vaardigheden over aan leerlingen van een basisschool. Genderneutrale termen zijn leerkracht en onderwijsgevende. Voor leerkrachten in het basisonderwijs wordt vaak de term onderwijzer(es) gebruikt.
Lerarenkwaliteit verwijst naar de kenmerken die leraren bezitten en leskwaliteit verwijst naar wat leraren in de klas doen om het leren van studenten te bevorderen. Voor deze studie omvatte lerarenkwaliteit de professionele voorbereidingskenmerken van leraren en de kennis van leraren.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.