Het doel van de footer is je bezoekers de informatie te geven waar ze naar op zoek zijn en ze daarmee langer op je website te laten blijven of aan te zetten tot actie. Zoals inschrijven op een nieuwsbrief, iets kopen of contact met je opnemen.
Een footer is het tegenovergestelde van een header. Een header staat namelijk bovenaan in de website en een footer onderaan. De twee bevatten daarnaast ook erg verschillende informatie. Een footer is een vast onderdeel van de website, onderaan de pagina.
Vaak komt de inhoud van de footer neer op het volgende: de belangrijkste diensten/producten, contactgegevens, informatie voor klanten (een soort klantenservice), copyright gegevens en eventuele links naar social media kanalen.
Maar wat is een header? Een header is het bovenste deel van je website, tot aan de plek waar de inhoud, ofwel de 'content' begint. Deze header bevat het logo, de navigatie, de titel + tagline / payoff en meestal een aktieknop (call to action). Deze website header is het eerste wat mensen zien.
Hoogte. Qua hoogte adviseren wen een minimale hoogte van 800px aan te houden. De onderste en de bovenste 100px gebruik je dan als veiligheidsmarge. Zorg dan ook dat hier geen elementen in voor komen die je altijd in de header getoond wil hebben.
De footer aanpassen in WordPress is mogelijk door middel van het plaatsen van content of widgets via 'Weergave > Widgets' in het dashboard. Een footer is de balk helemaal onderaan de website. Hier kan je handige informatie neerzetten. Op deze manier creëer je een gehele persoonlijke website.
Een header is meestal de bovenkant van een website. Vaak is in de header een logo te zien en bevindt ook de navigatie van een website zich in de header.
Een header is de bovenzijde van een webpagina, de informatie die hier wordt geplaatst zal doorgaans op alle pagina's van de website terugkeren. Een HTML header dient als een codering om titels en subtitels aan te duiden, wat voor SEO relevant kan zijn.
Heb je een website met hele mooie afbeeldingen, denk dan ook eens aan een transparante header. Je ziet hem wel, maar de achtergrond loopt over in de rest van je website. Een supermooie foto zoals die hieronder, krijgt daarmee alle ruimte.
Zoals de naam al een beetje verklapt: de footer is de onderste balk van je website. Deze ruimte wordt vaak gebruikt om contactgegevens of een navigatiemenu weer te geven. Op veel websites is de Footer een vast element: hij wordt op iedere pagina getoond.
Een website is een combinatie van pagina's die met elkaar in verbinding staan door middel van links. Elke pagina is opgebouwd uit een layout (HTML), opmaak (CSS) en eventueel functies (bijvoorbeeld PHP of Javascript).
Een headerfoto dient vaak als blikvanger op een webpagina en vormt een geheel met de menubalk en het Rijkslogo. De foto kan op zichzelf staan, of als coverfoto met titel, of als decoratieve achtergrond bij een toptakenblok.
Navigeer in je WordPress menu naar 'Templates → Theme builder'. Kies voor het template 'Header' en vul een naam in. Bijvoorbeeld 'Header'. Je krijgt nu templates te zien van Elementor die je zo kunt gebruiken.
Headings zijn de kopjes die in de codering afgekort worden naar h1, h2, h3. Google kijkt naar jouw heading tags en kan op die manier bepalen waar de pagina over gaat. Op deze manier kan Google jouw website tonen aan het juiste publiek bij relevante zoekopdrachten.
De back end, de achterkant dus, zorgt ervoor dat de front end werkt. Een back end developer werkt in programmeertalen, ook wel code genoemd.
Enkele andere synoniemen voor homepage zijn: "Home, Homepagina, Hoofdpagina, Startpagina, Beginpagina, Openingspagina, Frontpage of Mainpage". De homepage fungeert meestal als een soort toegangspoort tot je website.
Verschil tussen webpagina en website
Een website heeft een menu. Via het menu kom je op de verschillende webpagina's terecht. Een webpagina gaat over een specifiek onderwerp, zoals een product of dienst die een bedrijf aanbiedt. Alle webpagina's bij elkaar vormen samen de website.
Tip 7: Vertel een verhaal
Verpak je 'over ons' pagina met je missie, visie en geschiedenis daarom in een goed verhaal. Een verhaal waarin je vertelt wat je drijfveren zijn en waarom je doet wat je doet. Eentje die jouw bezoekers boeit. Daarbij kun je (omwille van het verhaal!) de waarheid best een beetje aanpassen.