Tegenwoordig kennen we vooral Sinterklaas en de Kerstman. Dat zijn naaste familieleden: de Kerstman is de Amerikaanse versie van Sinterklaas, wat duidelijk blijkt uit zijn naam, Santa Claus – een verbastering van het Nederlandse Sint Nicolaas, of Sinterklaas.
Mrs. Claus doet voor het eerst haar intrede in het kerstverhaal A Christmas Legend, geschreven door de Amerikaanse schrijver James Reese. Vanaf toen nam haar populariteit een vlucht en speelde ze meerdere keren de hoofdrol in haar eigen kerstverhaal.
Eerst werd in 1809 in het boek Knickerbocker's History of New York van Washington Irving een pijp rokende Nicolaas opgevoerd, die in een vliegende koets over de daken vloog en daarbij zoete kinderen cadeautjes bracht, en stoute kinderen de roe.
Vermoedelijk is de Amerikaanse Santa Claus een mengeling van de Britse Father Christmas en de Nederlandse Sinterklaas, hoewel ook gebruiken van Duitse emigranten, zoals Knecht Ruprecht en Pelzmärtel, en het Duitse gebruik om cadeaus tijdens de kerst te geven, van invloed kunnen zijn geweest.
De inspiratie voor de Kerstman is onze eigen Sint-Nicolaas, beter bekend als Sinterklaas, die in de 4e eeuw in de stad Myra in het huidige Turkije leefde. De bisschop Sint-Nicolaas vormde waarschijnlijk de inspiratie voor de kerstman.
De kerstmascotte brengt al sinds mensenheugenis diezelfde drie woordjes uit, maar waarom eigenlijk? Het antwoord is doodeenvoudig: omdat de ho ho ho's gelach moeten voorstellen, aldus de Amerikaanse uitgeverij Merriam-Webster.
Het totale gewicht wordt nu 148,5 miljoen kilo. Ter vergelijking, dit is drie keer zo zwaar als prins Willem-Alexander. 148,5 miljoen kilo met een snelheid van 1258,1 kilometer per seconde zorgt voor een waanzinnige wrijvingskracht.
Sterker nog, je kunt hem in zijn woonplaats bezoeken. Net boven de poolcirkel ligt Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland. Hier vind je Santa Claus Village, waar de enige echte Kerstman (Joulupukki in het Fins) kantoor houdt.
Santa Claus werd afgebeeld in het rood met een witte bontrand, en deze kleurencombinatie droeg zeker bij aan Coca-Cola's gebruik van de Kerstman voor zijn reclamecampagne van 1931. De campagne moest het idee van de meeste Amerikanen wegnemen dat Coca-Cola alleen geschikt was om op warme zomerdagen te drinken.
De Kerstman teleporteert naar de kerstboom, eet een koekje, drinkt de melk en legt het cadeau neer.
Dankzij de Amerikanen kreeg hij ook een vrouw (mrs Santa) en een team van elfjes om hem te helpen.
In 1931 gaf Coca‑Cola de reclametekenaar Haddon Sundblom de opdracht de Kerstman opnieuw vorm te geven. Een goede vriend van Sundblom, Lou Prentice, stond model voor de Kerstman. Sundblom tekende een warme, gezellige Kerstman met een witte baard en een rood-wit pak.
De Engelse namen van de andere 8 rendieren zijn: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner(of Thunder), Blitzen (ook wel Lightning).
Wit, groen en rood symboliseren geloof (wit,) hoop (groen) en liefde (rood.) De drie voornaamste personen in het kerstverhaal, Jezus, Maria en Jozef corresponderen hiermee. Jezus is de verpersoonlijking van de liefde, Maria bracht die ter wereld en symboliseert de hoop, Jozef is de man van het onvoorwaardelijk geloof.
Sinterklaas is al heel oud, maar we weten niet precies hoe oud. In elk geval was hij rond het jaar 300 bisschop van het Turkse stadje Myra. Nicolaas werd later vereerd als heilige, en daardoor werd hij vanaf dat moment Sint-Nicolaas genoemd. De naam Sinterklaas komt daar vandaan.
Zoals iedereen wel weet, heeft de Kerstman een uitgebreid team aan elfen dat voor hem werkt. Zij doen het voorbereidende werk zodat de Kerstman tijdig klaar geraakt voor zijn reis op kerstavond. Het takenpakket van die elfen is erg uitgebreid: Ze maken en verpakken al het speelgoed dat naar de kinderen gaat.
Het was tekenaar Haddon Sundblom die in 1931 een vriendelijke Kerstman met bolle buik en blozende wangen creëerde voor Coca‑Cola. En zo ontstond de Coca‑Cola Kerstman zoals we hem vandaag nog altijd kennen.
Als je stout bent geweest, ga je niet mee in de zak naar Spanje maar krijg je verrotte aardappel in je schoen.
Het uiterlijk van de moderne Kerstman is bedacht door de Amerikaanse cartoonist Thomas Nast (1804-1902). Deze tekenaar werkte voor het blad Harper's Weekly en publiceerde in 1881 een tekening van Merry Old Santa Claus.
Sinds 1983 heeft de Kerstman een officieel Canadees adres met eigen postcode: SANTA CLAUS. NORTH POLE H0H 0H0.
Cultuur. Rovaniemi telt ca. 55.000 inwoners en is de administratieve, economische en culturele hoofdstad van Lapland, aan de voet van de Ounasvaara heuvel, tussen de brede rivieren Kemijoki en Ounasjoki.
Tegenwoordig kennen we vooral Sinterklaas en de Kerstman. Dat zijn naaste familieleden: de Kerstman is de Amerikaanse versie van Sinterklaas, wat duidelijk blijkt uit zijn naam, Santa Claus – een verbastering van het Nederlandse Sint Nicolaas, of Sinterklaas.
Ervan uitgaande dat de lieve kinderen gelijkmatig over de aardbol zijn verdeeld, moet hij 120,8 miljoen kilometer afleggen. Om dat te bereiken moet hij met circa 1040 km/s vliegen – 3000 keer de snelheid van het geluid. Dan heeft hij nog 1/1000 seconde over om te landen en de cadeaus af te leveren.
In de zomer eet hij knoppen en bladeren van bomen, maar ook waterplanten. In de winter is er minder voedsel beschikbaar. Toch weet het rendier altijd een lekker hapje onder de sneeuw vandaan te halen. Hij is namelijk gek op rendiermos en droge grassen.
De rode neus van Rudolph
In 1939 kwam het verhaal over een negende rendier: Rudolph the red-nosed reindeer. Dit verhaal werd geschreven door Robert L. May die vanwege bezuinigingen bij het warenhuis Montgomery Ward uit noodzaak een kerstverhaal bedacht.