77% van de Snapchat-gebruikers zijn tussen 18 en 24 jaar oud. Ongeveer 63% van de Snapchat-gebruikers logt dagelijks in op het platform. De gemiddelde actieve gebruiker is 30 minuten per dag actief op Snapchat.
De app is vooral populair bij Nederlanders onder de 25 jaar en de grootste groep gebruikers is tussen de 13 en 19 jaar oud. Binnen Snapchat zijn er verschillende opties om jouw doelgroep te targeten. Zo kun je targeten op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, device, audience match en look-a-like doelgroepen.
Snapchat is populair onder jongeren
Snapchat is opgericht in september 2011 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers. In Nederland is de app het meest populair onder 12 tot 19-jarigen. Het afgelopen jaar zijn ook steeds meer twintigers en dertigers de app gaan gebruiken.
3,9 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, een stijging van 21 procent. Het dagelijks gebruik groeide van 1,9 miljoen naar 2,5 miljoen (+30 procent). Onder jongeren groeide het gebruik, maar ook onder 20 t/m 29-jarigen is er een flinke groei in gebruik te zien.
Snapchat heeft maandelijks vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland en men opent de app 40 keer per dag. Uit de cijfers blijkt verder: Hoewel de app geliefd is bij GenZ, is bijna 45% van de Snapchatters in Nederland 25 jaar of ouder.
Vanaf welke leeftijd mag je kind een account op sociale media? De meeste sociale media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp hanteren het beleid dat kinderen jonger dan 16 jaar toestemming van hun ouders nodig hebben. Voor Twitter, TikTok en Snapchat is de minimale leeftijd 13 jaar.
Nederlands demografisch profiel. Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 18 en 29 jaar. Van alle Snapchat gebruikers in 2022 is 58% vrouw en 42% man. De Snapchat gebruikers zitten vaak nog op school of hebben die al afgerond.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De meeste kinderen kijken dagelijks YouTube (65 procent) en televisie (55 procent). Aan YouTube en YouTube Kids besteden kinderen gemiddeld 28 minuten per dag. 9 procent zegt dat hun kind meer dan een uur per dag aan Youtube besteedt. Aan televisiekijken besteden kinderen gemiddeld 22 minuten per dag.
Zoals in bovenstaande grafiek is te zien, nam het dagelijks gebruik onder 20-29 jarigen van Snapchat flink toe. Opvallend is wel dat jongeren afhaken. Onder hen nam het dagelijks gebruik af van 59 procent naar 53 procent.
De berichten, foto's en video's die je deelt zijn maar een aantal seconden zichtbaar.Daar houden mensen van!Dat is helemaal te 'snappen'. Je kunt dus met een gerust hart een foto van jezelf versturen (zelfs met je out of bed look), na een aantal seconden verdwijnt hij toch weer!
De voordelen:
Snapchat is persoonlijk, je kunt namelijk alleen foto's versturen naar vrienden. De app is gratis. Je betaalt alleen voor het verbruik van je data. De foto's en filmpjes verdwijnen na een aantal seconden, maximaal 10 seconden.
Het leuke aan Snapchat is dat jouw foto of video maximaal 10 seconden zichtbaar is en zichzelf daarna verwijdert. Wel hebben gebruikers de mogelijkheid om een foto of video toe te voegen aan hun 'eigen verhaal'. Hiermee geef je jouw volgers de kans je 'snap' te bekijken voor de komende 24 uur.
De grootste groep gebruikers op TikTok zijn jongeren tussen de 16 en 24 jaar. Deze doelgroep is dus zeer goed vertegenwoordigd op het platform. Daarnaast is er ook een groeiend aantal gebruikers in de leeftijdsgroep 25-34 jaar. Je bereikt op dit platform dus voornamelijk Gen Z en Millennials.
Snapchat is hét ultieme voorbeeld van een sociaal medium dat erop gestoeld is verslavend te zijn. Zowel Zwanenberg als Van den Eijnden illustreren hiermee de impact van het ontwerp van sociale media. “Denk aan een Snapstreak, waarbij je steeds meer punten scoort zolang je iedere dag met je vrienden Snapt.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
Netflix wordt nog altijd het meest gebruikt door jongeren: gemiddeld kijkt 84%. Wel zien we dat in vergelijking met twee jaar geleden dit percentage fors is gezakt (was 92%). Vooral Millennials haken af bij Netflix. Andere diensten noteren een toename (zie whitepaper).
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (15,6%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.
Een doelgroep is een groep mensen die zich onderscheid door Ă©Ă©n of meerdere kenmerken. Doelgroepen voorbeelden zijn bijvoorbeeld jongeren, hogeropgeleiden, werkzoekenden, etc. Door te weten wie jouw doelgroep is kun jij gerichter aan het werk met onder andere marketingcampagnes of de ontwikkeling van een nieuwe dienst.
Doelgroep is een term voor een subgroep consumenten binnen een grotere groep consumenten. In marketing worden vaak afgebakende doelgroepen bepaald om te benaderen met als doel de kans op conversie te verhogen.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Snapchat hanteert nu zelf een leeftijdsgrens van 13 jaar. En tot 16 jaar moeten tieners toestemming hebben van de ouders. “Het risico is groot dat kwetsbare kinderen en tieners hun geheimen met Snapchat delen,” zegt Nico Drost (ChristenUnie).
Welke social media gebruiken volwassenen? De meerderheid van de volwassenen bevindt zich vooral op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube wint de laatste tijd terrein bij deze doelgroep.