De didactische driehoek bestaat uit drie componenten, namelijk de leerling, de leerkracht en de leerstof. In het onderwijs proberen we deze componenten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. In deze didactische driehoek staat de leerling centraal, meer dan de leerstof.
De didactische driehoek illustreert de drie pijlers van didactiek: het vak, de leraar en de leerling (zie figuur 1). De relatie tussen de leraar en de leerling is een communicatieve interactie.
De pedagogische driehoek bestaat uit ouders, de leerling en de school.
Didactisch model
Dit model is gebaseerd op vier pijlers, die je in al je didactische afwegingen terug laat komen: doelstelling, beginsituatie, onderwijs en evaluatie.
Het kan gaan om een les, een overleg of een andere bijeenkomst. Voorbeelden van didactische werkvormen zijn: de vertelling, een interview, rollenspel of een brainstorm. De didactische werkvorm moet aansluiten bij het lesonderwerp en rekening houden met de verschillen tussen de leerlingen.
Onder een didactische benadering van lesgeven wordt een manier van lesgeven verstaan waarbij informatie rechtstreeks door de leerkracht aan de leerling wordt gepresenteerd, waarbij de leerkracht het onderwerp van instructie selecteert, instructiestimuli controleert, een reactie van het kind afdwingt, de reacties van het kind evalueert en versterking biedt.
Een rijke leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen. Rijke leeractiviteiten zijn onderdeel van de rijke leeromgeving.
Simpel gezegd is de pedagogische driehoek een elementaire, heuristische structuur die gebruikt kan worden om de specifieke onderlinge relaties en interacties tussen docent, student en inhoud (bijvoorbeeld lessen, oefeningen en projecten) in een bepaalde pedagogische situatie te benadrukken en te analyseren (Fig.
Bij de triangle method draait het om lichaamstaal en veel oogcontact.Je maakt met je ogen een omgekeerde driehoek terwijl je je date aankijkt. Vandaar de naam triangle method.
In elke didactiek komen de drie kernelementen terug: leerstof, leerling en leerkracht. Bij het inrichten van de leeromgeving gaat het altijd over de manier waarop deze kernelementen zich tot elkaar verhouden.
Wat zijn didactische vaardigheden? Simpel: dit zijn de skills die je nodig hebt om anderen iets te leren. Onbewust leer je zo nu en dan al nieuwe dingen van anderen en jouw kennis geef je vervolgens weer door.
De didactische principes genereren daarom een conceptueel-pragmatisch begrip en worden gekenmerkt door objectiviteit, systematiek, algemeenheid, dynamiek en pragmatisme .
Het symposium was bedoeld om de verschillen in de drie bekende benaderingen van het onderwijzen van theorie te kunnen verkennen: behaviorisme, Piagetiaanse cognitieve ontwikkeling en informatieverwerking . Er werden drie onderzoekers met de juiste theoretische oriëntaties geïdentificeerd. Dit waren Dr.
Deze twee termen kruisen elkaar vaak, maar ze vertegenwoordigen verschillende benaderingen van lesgeven en leren. Didactiek wordt vaak geassocieerd met een gestructureerde, op de leraar gerichte benadering, terwijl pedagogie de nadruk legt op een meer holistische, op de leerling gerichte filosofie .
lerend. als synoniem van een ander trefwoord: pragmatisch (bn) : leerzaam, didactisch.
8.5 Didactische hulpmiddelen en het lesvoorbereidingsformulier Didactische hulpmiddelen Didactische hulpmiddelen zijn middelen die de lesgever kan gebruiken om de gehanteerde didactische werkvorm te ondersteunen. Deze middelen kunnen het leerproces positief beïnvloeden.
Dit zijn vragen die vaak gaan over hoe leerlingen hun eigen leren reguleren, maar ook hun eigen modus. Vragen over persoonlijke kwaliteiten horen hier ook bij.
Didactische methoden zijn alle technieken en strategieën die worden gebruikt om kennis over te dragen en te leren. Traditionele didactische methoden omvatten lezingen, presentaties en demonstraties.