Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen enkele (meestal drie of meer) personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en/of diensten in haar omgeving.
Organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. Het heeft dus te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers.
Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.
Organisatiedoelen verbinden de huidige situatie van de organisatie met de gewenste toekomstige situaties. Ze worden direct of indirect uit de missie afgeleid. Een organisatiedoel geeft een gewenste en duidelijk omschreven situatie weer. Daarnaast specificeert het een tijdstip waarop die situatie bereikt moet zijn.
organisatie (zn) : behandeling, compositie, instelling, opzet, ordening, regeling, rangschikking, samenstelling, schikking, stelsel, structurering, structuur, systeem, vorming. organisatie (zn) : genootschap, groepering, lichaam, unie, verbond, vereniging.
Een organisatie is een samenwerkingsverband van mensen die bepaalde doelen willen bereiken. Er zijn twee soorten organisaties: commerciële organisaties en niet-commerciële organisaties.
De eerste organisaties zijn ontstaan tussen 1760 en 1830. Dit gebeurde tijdens de eerste industriële revolutie. Gedurende deze periode begon met te denken aan een organisatie. Hoe mensen het beste aangestuurd konden worden om zo efficiënt mogelijk een bepaald doel te bereiken.
In algemene zin is een zelfstandige organisatie een bedrijf dat verantwoordelijk kan worden gesteld voor de daden van anderen, zoals de werknemers (dit is gebruikelijk, iets dat we allemaal waarschijnlijk als vanzelfsprekend beschouwen).
Organisatie, vaak behorend tot de gezondheidszorg (zorginstelling), de kunsten (kunstinstelling), bancaire wereld (financiële instelling), of anderszins met enig gezag bekleed instituut; over het algemeen een niet op winst gerichte organisatie mee bedoeld.
Voor de meeste nieuwe bedrijven zijn er meestal vier hoofdondernemingsstructuren om uit te kiezen. Dit gaat om eenmanszaak, maatschap en besloten vennootschap. Deze vier genoemde bedrijfsstructuren zijn de meest populaire keuzes voor de meerderheid van nieuwe bedrijfseigenaren.
Een verticale of hiërarchische structuur is de traditionele, formele top-down benadering. De directeur, bestuurder of CEO staat aan de top en heeft veel macht en invloed op de besluitvorming. Medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben duidelijke taken en verantwoordelijkheden.
Een succesvolle organisatie investeert veel in haar medewerkers op het gebied van opleiding, ontwikkeling, betrokkenheid en investeert bewust in een goede samenwerking en een HRM-plan. Ook verbetert een succesvolle organisatie continu.
Moderne of virtuele organisatiestructuren zijn relatief ongestructureerd. Ze maken een wat organische of chaotische indruk. Enkele moderne structuurvarianten voor organisaties zijn de netwerk-, de cel-, de fuzzy- en de hypertextstructuur. Moderne organisatiestructuren zijn relatief ongestructureerd.
Als zzp'er ben je vaak naast bestuurder van je bv ook de enige aandeelhouder, dus directeur en grootaandeelhouder in één. Je bent directeur grootaandeelhouder (dga) als je minimaal 5% aandelen in een bv of meer hebt.
Zelfstandigen zonder personeel (zzp)
Een zelfstandige oefent een winstgevende beroepsactiviteit uit zonder daarbij aan een werkgever te zijn verbonden met een arbeidsovereenkomst. De zelfstandige is dus in zekere mate zijn eigen 'baas'. De zelfstandige wordt ook op het vlak van sociale zekerheid als zelfstandig beschouwd.
Dit loopt uiteen van gedeelde normen en waarden binnen de organisatie tot de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan. We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag.
De cultuur van een bedrijf is een verzameling van waarden, normen en gedragingen die gedeeld worden door alle medewerkers in de organisatie. Het zijn eigenlijk de ongeschreven regels.
15 januari 2021 - Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021.
organisatorisch = organisatorisch bijv. naamw. Uitspraak: [ɔrxaniza`toris] wat betrekking heeft op het organiseren of de persoon die organiseert Voorbeelden: `organisatorische vaardigheden`, `Hij is verantwoordelijk vo...
Antoniemen van samen zijn alleenalleen en apart.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: uitzondering (zn) : afwijking, buitensluiting, exceptie, uitsluiting.