De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
De D5 wint daardoor aan kracht. Het maximumvermogen stijgt van 151 kW (205 pk) naar 158 kW (215 pk) en het koppel van 420 Nm naar 440 Nm. Het vermogen en de trekkracht van de 2,0-liter D3 blijven gelijk. Deze krachtbron wint vooral aan souplesse door aanpassingen van de turbolader en is daarbij iets zuiniger geworden.
De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk.
Volvo past ook de naamgeving van z'n diesels aan. De nieuwe D3 sluit aan bij de 115 pk sterke D2, de 163 pk sterke diesel gaat D4 heten en de topmotorisering is de D5 met 215 pk.
Volvo introduceert de D3. Een 163pk sterke diesel met een 400Nm koppel. Deze 2-liter vijfcilinder dieselmotor, voorzien van het groene B label, volgt de een 2.0D en 2.4D motoren op. De D3 wordt leverbaar in de S80, V70, XC60 en XC70.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
D3, D4 en D5 zijn turbogeladen dieselmotoren uitgerust met een Common Rail brandstofinjectiesysteem, die worden ingebouwd in de modellen van Volvo. In 2001 zijn ze voor het eerst toegepast. Vandaag de dag worden deze motoren toegepast op bijna alle modellen van het merk.
Volvo's T6 motor is de beste motor die Volvo ooit heeft geproduceerd. Deze motor is zo krachtig, soepel, en heeft een uitstekend brandstofverbruik. Bovendien levert hij uitstekende prestaties, waardoor het een van de beste motoren op de markt is.
De Volvo P1800 is de beste auto die ooit door Volvo is gemaakt. Deze sportwagen, die op de markt werd gebracht als een grand tourer, was gestroomlijnd en knap. Hij was niet zo snel als andere sportwagens uit die tijd, maar hij behoorde wel tot de mooiste, veiligste en coolste auto's uit zijn tijd.
organisatie niveau binnen de Rijkswaterstaat welke de dienstkringen en centrale apparaten van Rijkswaterstaat bevat.
Bij de introductie van de Volvo V40 had de "D2" dieselmotor een inhoud van 1.6 liter. De nieuwe D2 heeft een inhoud van 2.0 liter en lijkt daarmee minder zuinig. De gedachte achter deze nieuwe dieselmotor is: een grote motor die licht werk heeft, is zuiniger dan een kleine motor die hard moet werken.
De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk.
In bepaalde omstandigheden, bij zware belasting op steile hellingen en warm weer, bestaat het gevaar dat de motor en de aandrijflijn oververhit raken – vooral bij het vervoer van een zware lading. Bij oververhitting is het motorvermogen mogelijk tijdelijk beperkt.
Volvo maakt zeker veilige en duurzame auto's, maar ze hebben geleden in betrouwbaarheid scores. In 2016 hadden ze gemiddeld 204 problemen per 100 auto's. Ze hebben echter zeker gewerkt aan het verbeteren van hun betrouwbaarheid. In 2021 verbeterde Volvo zijn betrouwbaarheidsscore tot 185 problemen per 100 auto's.
De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts 'in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.
Hoe betrouwbaar zijn Volvo's? Wanneer u Volvo vergelijkt met andere luxe automerken en modellen, zult u merken dat Volvo iets betrouwbaarder is. De meeste betrouwbaarheidsbeoordelaars geven Volvo een hogere score in vergelijking met Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Land Rover en Volkswagen.
EcoBoosts van Ford zijn er allemaal uit
Ook een Volvo V40 met benzinemotor beschikt voortaan altijd over een Zweedse krachtbron. De 1.6 EcoBoosts van Ford zijn vervangen door tweeliter viercilinders, in combinatie met automatische transmissie betreft het een motor met een inhoud van 1,5 liter.
- Volvo S40/V40: alle benzines van Volvo zelf, met uitzondering van een aantal 1.8 liters: deze konden van Volvo zelf zijn, of het "beruchte" Mitsubishi GDI-blok. Het is te herkennen aan de motorcode. De diesels zijn van Renault (op zich probleemloze en goede motoren).
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Dieselversies van de Volvo V70 zijn de meest logische keuze, omdat ze veel meer trekkracht leveren dan de benzinemodellen. Onze favoriet is de 136 pk sterke 2.0D, die weliswaar wat bromt maar een behoorlijk laag brandstofverbruik kent.
De T6-benzinemotor is gebaseerd op de zeer compacte 3,2-liter zescilinder lijnmotor die sinds de introductie van de S80 in maart 2006 verkrijgbaar is. Volvo verkleinde de cilinderinhoud tot 3,0 liter; in combinatie met turbotechniek levert dat een vermogen van 210 kW (285 pk) op.
Over Volvo Car Group
Volvo Cars is sinds 2010 eigendom van de Zhejiang Geely Holding. In december 2020 telde Volvo Cars ongeveer 40.000 (41.500) voltijdse werknemers. De hoofdzetel, productontwikkeling, marketing en administratie van Volvo Cars zijn hoofdzakelijk gevestigd in Göteborg, Zweden.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.