Goede reclame richt zich op duidelijke, meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, beter imago, vergroten van merk- en productkennis bij consumenten, beïnvloeden van het aankoopgedrag (vaker, meer), verhogen van winkelbezoek en verkoop, etc. etc.
Relevante Relatie: de relatie tussen de Adverteerder en de Verspreider gericht op het (doen) verspreiden van Reclame via Social Media, tegen betaling of enig ander voordeel, die de geloofwaardigheid van de Reclame via Social Media kan beïnvloeden.
Social advertising is gericht benaderen
Het tonen van advertenties van je bedrijf op social media kanalen wordt social media adverteren genoemd. Wanneer je als bedrijf advertentieruimte inkoopt via sociale netwerken dan krijgen de gebruikers van die netwerken je advertenties voorgeschoteld.
Dat staat in een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen van de Reclame Code Commissie. Het zijn "strenge eisen" volgens de levensmiddelenbranche, maar wat de Consumentenbond betreft gaan ze lang niet ver genoeg. Van producten voor kinderen van jonger dan 7 jaar worden onder meer Dora, Maya, K3 en Frozen uitgesloten.
een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
Ook is productplaatsing in kinderprogramma's niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.'' Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Afhankelijk van de doelstellingen kan social media op verschillende gebieden ingezet worden zoals public relations, marketing, verkoop, klantenservice, community building en branding. Afhankelijk van de doelstellingen kunnen organisaties social media op verschillende manieren inzetten.
Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is en blijft: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product).
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
Hoe werkt sluikreclame? Soms worden er in filmpjes of op tv producten of merken aangeprezen, maar is het niet duidelijk dat het gaat om reclame. Dan spreken we van sluikreclame.
Reclame is overal en je vindt het niet langer enkel op TV, in kranten of op straat, maar ook steeds meer online. Reclamemakers zijn dan ook echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
De Nederlandse Reclame Code (NRC), ook wel Reclame Code, bestaat uit regels waaraan een reclame-uiting moet voldoen. De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code (SRC), een stichting die zich ten doel stelt als klachteninstantie snel en doeltreffend te oordelen over reclame-uitingen.
De Nederlandse Reclame Code (NRC) is een set regels, opgesteld door het adverterend bedrijfsleven, waaraan verantwoorde reclame moet voldoen. De NRC bestaat uit een Algemeen Deel en Bijzondere Reclamecodes. In het Algemene Deel staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen.
Prijs reclamecampagne televisie
Voor een tv-reclame bij de NPO wordt in 2022 een prijs van €610 per GRP gehanteerd (een contactmoment bij 1% van de doelgroep). De prijs voor een tv-reclame bij de NPO is opgebouwd uit de prijs voor de maand van uitzending, de commerciallengte en eventuele extra opties.