De totale capaciteit is het verschil tussen het grootste en het kleinste kettingwiel plus het verschil tussen het grootste en kleinste kettingblad. De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden.
Trek het aantal tanden van het grootste en het kleinste blad van het crankstel van elkaar af. 52-36= 16. Trek nu het aantal tanden van het grootste en het kleinste blad van de cassette van elkaar af. 28-11=17.
Andere voorbeelden zijn de 12-27T die evenals de 12-25T voornamelijk door recreatieve fietsers worden gebruikt, en de 11-32T, 11-34T en 12-34T, welke laatste drie voornamelijk door mountainbikers worden gebruikt. Voor nieuwelingen en junioren zijn er de junioren-cassettes met een kleinste krans van 14 tot 16 tanden.
Een derailleur heeft op die manier een bepaalde capaciteit. Dat betekent dat de cassette een bepaalde grootte kan hebben ten opzichte van de kettingbladen. Hoe langer de kooi van de cassette is, hoe groter het grootste tandwiel van de cassette kan zijn.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Om dit wat te kaderen volgend voorbeeld: als een gemiddelde wielertoerist over een rit een gemiddelde heeft van 180 watt, heeft hij een mooie inspanning geleverd. Bij de toprenners in Gent-Wevelgem heb ik gemiddelde waarden gezien die tot 320 à 340 watt gaan.
Heb je voor de klim bijvoorbeeld 2 uur nodig, een mooie prestatie, dan heb je dus 50% van het verzet van de profs nodig. Het bij jouw vermogen passende gemiddelde verzet bedraagt dan: 50% van 4,40 m = een verzet van 2,20 m.
Hoe weet je wanneer je derailleurwieltjes vervangen moeten worden? Dan zul je goed naar de tandjes moeten kijken. Beginnen ze spits te worden? Dan zijn ze versleten en aan vervanging toe.
Wij raden je aan om te kiezen voor een 50/34 crankstel met een 11/34 cassette om naar een zo licht mogelijk verzet te schakelen. Op deze manier geef je jezelf wat ruimte om lichter te schakelen en sta je halverwege de beklimming niet met je racefiets in de hand.
3.000 - 3.500 km mee.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen. Een snelle kostenberekening voor een Ultegra 11 speed-R8000-cassette (82 euro) en een Shimano 11-speed HG701-ketting (38 euro) geeft een prijskaartje van zo'n 120 euro na 5000 à 6000 kilometer.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Samenvattend is voordeel dat de ketting door de grote derailleurwieltjes minder buigt wanneer hij over de wieltjes draait. Grotere wieltjes draaien daarnaast langzamer dan kleine en door keramische lagers ook lichter.
Tacx Trainingsband. Jouw fiets heeft een 142x12 mm steekas. Je kunt jouw fiets met alle trainers gebruiken. Je zult voor sommige wheel-on trainers wel een losse adapter aan moeten schaffen.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
De kogels in de kooi van CeramicSpeed zijn (de naam zegt het af) gemaakt van keramiek. Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer.
Met de DPP Chain Lube voorkomt u dat uw fietsketting en derailleur gaan uitdrogen en roesten. Het is ook belangrijk om de derailleurscharnierpunten en derailleurwieltjes te smeren. Deze kettingolie houdt vuil en andere resten buiten, zorgt dat het niet gaat roesten en bevat teflon voor extra nasmering.
Boven hoort gewoon 't wieltje waar een beetje speling op zit.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De totale klim naar boven is 21 kilometer lang en telt ongeveer honderd bochten. De gemiddelde klimtijd bedraagt ongeveer 2 uur en 25 minuten. Snelste tijd ooit: Iban Mayo 55"51'. Volgens de Club des Cinglés du Mont Ventoux is dit de moeilijkste klim van de drie.
De Mont Ventoux is een klassieker en wordt gezien als de vreselijkste beklimming van Frankrijk. Deze berg, met een hoogte van 1.912 meter, staat beter bekend als 'de gigant van de Provence'. De beklimming als je start vanuit Bédoin is met 21.8 kilometer lang te noemen.