Boete parkeren bij elektrisch oplaadpunt Het gevolg: een boete van € 95.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Het is niet verboden een elektrische auto bij een laadpaal te laten staan als die al is opgeladen.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Elektrische auto's die er onnodig lang blijven staan, de zogenoemde laadpaalklevers, vormen een groeiende irritatie, in de eerste plaats bij andere elektrische rijders, die er dan niet terecht kunnen. U kunt dit melden bij de gemeente.
De rechters stelden in beide zaken de parkeerders in het gelijk. Uit de uitspraken volgt dat laden/lossen in beginsel geen tijdslimiet kent. Wel moet er direct worden geladen of gelost en mag de auto slechts stilstaan gedurende de tijd die nodig is voor het laden en lossen.
Een uitspraak van de Hoge Raad heeft duidelijk gemaakt dat laadpaal kleven in de basis niet verboden kan worden. Dit omdat het praktisch onmogelijk is om ervoor te zorgen dat een voertuig meteen nadat deze volledig is opgeladen dient te worden verplaatst.
Conclusie. Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang het maar enkele weken duurt is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpaal bij jou thuis.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe langer het duurt voordat deze volledig is opgeladen. De gemiddelde accucapaciteit van een volledig elektrische auto ligt tussen de 50-60kWh. Tegen een laadsnelheid van 11kW is deze accu binnen ongeveer 5 uur volledig opgeladen.
Laadpaalkleven is in de meeste gemeentes verboden en kost € 95 boete. Wanneer parkeerkosten gelden, is een laadpaal bezet houden soms wel toegestaan. Benzineauto's mogen nooit in het parkeervak van een openbare laadpaal staan.
Bij een gemiddeld verbruik van 3.000 kWh zijn de kosten voor stroom bij een openbare laadpaal: 3.000 kWh x € 0,44 = € 1.320,- als u een openbare laadpaal gebruikt.
In principe kan je zelf beslissen om een laadpaal op je ondergrondse parkeerplaats te installeren. De wet op de mede-eigendom staat dit toe: het is een recht dat anderen u niet zomaar kunnen weigeren. In feite hoef je zelfs geen toestemming te vragen, een voorafgaande melding is voldoende.
Je kunt alleen een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente als je geen ruimte hebt voor een eigen laadpaal bij jou thuis. Dit is ook de makkelijkste manier om je elektrische auto op te laden.
U mag zolang u laadt bij een laadpaal geparkeerd staan.
Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft. Voor bestuurders die niet vaak rijden, wordt een interval van twee jaar aangehouden.
Lege batterij
Het kan gebeuren dat de batterij leeg is en je niet direct een laadpaal in de buurt hebt. Je moet dan bij een laadpunt komen waar je weer op kan laden. Wist je dat je een elektrische auto niet mag slepen? Dit kan het stroomsysteem van de auto beschadigen.
Als de elektrische auto lang stilstaat, schakel dan ook (bewust) de stroomverbruikers die je niet nodig hebt uit. Veel gebeurt al automatisch als je het contact uitzet. Bij een Tesla is bijvoorbeeld de Sentry-functie een geduchte stroomverbruiker als de auto stilstaat. Die moet je echt zelf uitzetten.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Een laadpas is niet verplicht, maar is wel het makkelijkste middel om een laadsessie te starten en af te rekenen. Met een laadpas kun je probleemloos opladen bij laadstations in Nederland en in het buitenland.
In het verkeersbesluit laadpaal staat het volgende: Bent u het niet eens met het verkeersbesluit? Dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit een brief (bezwaar) sturen naar het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL, Wassenaar.
Als u uw voertuig parkeert op een plek waar dat niet mag, krijgt u een bekeuring. Vaak wordt uw auto dan ook weggesleept. De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100.Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400.