“Marketing omvat de activiteiten, functies en processen (in een organisatie) voor het creëren, communiceren, leveren en ruilen van waardeproposities (producten, diensten, services en voordelen) die waarde hebben voor klanten, partners en de gehele maatschappij.”
Een definitie van marketing
Je kunt het zien als ' het onderzoeken van de behoeften van de doelgroep om vast te stellen welke producten en diensten zij nodig hebben en daar een geschikte marketingstrategie bij te formuleren om deze producten en diensten met winst te kunnen verkopen'.
Bij marketing denk je vaak direct aan verschillende communicatieuitingen, maar je moet natuurlijk eerst kijken naar de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is namelijk veel meer dan alleen reclame, drukwerk, media, een website, een nieuwsbrief of social media.
Een marketeer helpt een bedrijf bij het vermarkten van een dienst of product aan de doelgroep. Hierbij draait het om het vergroten van de groei, omzet of het bereik van een bedrijf of website.
Goede marketing helpt bedrijven
Helpt om de doelgroep te bereiken, het klantenbestand te vergroten en uiteindelijk de bedrijfsresultaten te verbeteren. Zonder klanten is een bedrijf niets waard en marketing is de manier om klanten aan je bedrijf te binden.
Marketing leidt tot leads, nieuwe klanten, meer winst en omzet en is onmisbaar voor de groei van je bedrijf. Hoe meer je investeert in marketing naar de juiste mensen, des te meer zal het je opbrengen voor je bedrijf. Maar dan moet je het wel op een goede en strategische manier doen.
Marketing staat grofweg voor het aan de man brengen van verschillende middelen. Dit kunnen zowel producten (boeken of bureaustoelen) als diensten (internetabonnement of energie) zijn. Het op een goede manier op de markt zetten van een product of dienst kan door middel van PR of reclame.
Een Marketeer in Nederland verdient gemiddeld € 2.990 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.545 (laag) tot € 3.440 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Betekenis: Marketing
Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel above the line marketing.
marketing zn.: 1 marktkunde; 2 (strategische) marktbenadering, vermarkten.
Maar een marketeer is vandaag veel meer dan een vat vol kennis. Organisaties en klanten verwachten van jou ook prima communicatie- en digitale vaardigheden. SEO, SEA, webshops en andere digitale musts passeren de revue. Ook aan je talen en presentatietechnieken wordt flink gewerkt.
Marketing is bedoeld om een bepaalde behoefte te creëren bij de klant en doelgroep. Het speelt vaak in op een latente behoefte en wordt dus anders afgerekend dan sales, dat volledig gericht is op de transactie tussen bedrijf en klant.
Zonder marketing heeft sales geen deals om te sluiten. Zonder sales heeft het genereren van leads door marketing geen zin. Het is dus ook een overbodige discussie om vast te gaan stellen wat belangrijker is en waar je jouw middelen in moet investeren; marketing of sales. Beide zijn noodzakelijk.
De kosten voor een online marketeer lopen uiteen. Voor een freelancer betaal je tussen de 50 en 100 euro per uur exclusief BTW. Voor een online marketing bureau betaal je tussen de 90 tot 150 euro per uur exclusief BTW. Bij Marquant rekenen we een uurtarief van 80 euro per uur exclusief BTW.
Hoeveel verdient een Marketeer in Nederland? Het gemiddelde marketeer salaris in Nederland is € 39.000 per jaar of € 20,00 per uur.
Zowel bij Hogeschool Rotterdam als bij particuliere hogeschool NTI duurt de opleiding vier jaar. Bij particuliere hogeschool HBO Nederland kun je in drie jaar tijd je bachelordiploma halen.
Aan de slag met je diploma
Je jobmogelijkheden zijn dan ook heel breed met veel kans om door te groeien naar management level. Na deze opleiding kan je aan de slag als digital marketeer, communicatie verantwoordelijke, marketing coördinator, marktonderzoeker, sales manager, product-of brand manager, …
In deze sector houd je je voornamelijk bezig met hoe een bedrijf zich het beste kan presenteren en hoe het bedrijf zijn producten het beste kan verkopen.
Een marketingafdeling of -bureau houdt zich bezig met een merk impact geven, opvallen en ervoor zorgen dat het bedrijf meer omzet genereert. Grofweg zijn de werkzaamheden onder te verdelen in 8 categorieën: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie.
Marketing legt de basis en stelt verkopers in staat om te verkopen. Bij verkoop, oftewel sales, gaat het over het direct aan de man brengen van je product of dienst. Maar allebei hebben ze als doel omzet genereren.
Online marketing heeft de kracht om je klanten te betrekken. Denk aan social media zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Interactie met klanten zorgt ervoor dat je klantloyaliteit creëert en de betrokkenheid vergroot. De feedback die klanten achterlaten, zowel positief als negatief, is bijzonder waardevol.
Een online marketing campagne is een actie die je online start. Hiervoor kun je gebruik maken van alle online marketingmiddelen en met als doel om meer bekendheid, meer klanten of meer omzet te genereren voor jouw bedrijf. Vaak zijn het eenmalige of kortlopende acties die je naar een groot publiek stuurt.