Lean is in het kort te omschrijven als: 'Leren werken zonder verspillingen'. Lean is een denk- en werkwijze gericht op het continue verbeteren van bedrijfsprocessen. De filosofie is afkomstig uit de Japanse automobielindustrie en toepasbaar gemaakt voor de Nederlandse cultuur in industrie, dienstverlening en bouw.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Lean management is gericht op de mens. Naast klantwaarde zijn ook de medewerkers essentieel.
Met Lean ben je namelijk bezig met het ”slank” maken van je processen. Dit houdt in dat je bezig bent met het (zo veel mogelijk) elimineren van verspillingen in je bedrijfsprocessen. Verspillingen betekenen hier werkzaamheden binnen een proces die geen waarde voor de klant toevoegen.
Naast dat lean risico's met zich meebrengt kan het ook verslavend zijn doordat codeïne een verslavende werking heeft. Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren.
1988: Lean volgens John Krafcik:
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Lean wordt al sinds de jaren '50 toegepast in productieomgevingen (auto-industrie, bouw) en is al snel door de service industrie (zoals de zorg of onderwijs) overgenomen. Maar Lean heeft waarde voor iedere industrie en bedrijfsgrootte.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
De term Lean
Een van de onderzoekers, John Krafcik ontdekte een aantal kenmerken in vergelijking met de traditionele massaproductie bij Toyota. Toyota had van alles minder nodig (mensen, investeringen, inspanningen, toeleveranciers, voorraad). De term lean werd nu geïntroduceerd.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
De basis van de Lean filosofie ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat alleen bedrijfsprocessen waar de klant voor wil betalen of processtappen waar een klant op wil wachten nuttig zijn. Alle overige activiteiten zijn verspilling, en dus overbodig (waste).
Lean is de straatnaam voor een drankje van hoestdrank gemixt met frisdrank, meestal met Sprite. Soms worden er ook snoepjes aan toegevoegd voor de extra zoete smaak. Het wordt ook wel purple drank, purp, sizzurp of syrup genoemd.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Een Lean team coach is een ervaren Lean projectleider die in staat is om zijn of haar eigen afdeling of organisatie mee te nemen in een Lean transformatie. Een Lean team coach is ingevoerd in Lean (Six Sigma) en begeleidt teams naar hun rol in een Lean organisatie.
Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
'Purple lean' wordt vaak gemaakt op basis van een hoestsiroop die codeïne en promethazine bevat. Een hoestdrank met deze beide middelen is in Los van elkaar zijn de stoffen weinig gevaarlijk.
In een Lean-cultuur leer je medewerkers om zichzelf en het proces continu te verbeteren. Telkens observeer je of het proces nog steeds zonder verspillingen verloopt. Lean is dus werken in een lerende cultuur. Werken aan “steeds beter” is nooit afrekenen op gemaakte fouten.
De kosten. Bij ons kost 1 liter Lean Syrup: € 170,-. Wij zijn de goedkoopste, veiligste, betrouwbaarste en beste aanbieder van Lean Syrup.