Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen enkele (meestal drie of meer) personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en diensten in haar omgeving.
Een organisatie is een groep mensen die samenwerken , zoals een buurtvereniging, een liefdadigheidsinstelling, een vakbond of een bedrijf. U kunt het woord organisatie gebruiken om te verwijzen naar een groep of bedrijf, of naar de handeling van het vormen of vestigen van iets.
Een organisatie is niets meer dan een groep mensen die samenwerken aan een gezamenlijk doel. In 1979 presenteert Mintzberg voor het eerst organisaties als systemen die op verschillende manieren kunnen worden gestructureerd om effectief te functioneren, afhankelijk van hun omgeving, strategie, en interne processen.
organisatie (zn) : samenstelling, opzet, compositie, behandeling, stelsel, instelling, vorming, regeling, systeem, schikking, structuur, ordening, structurering, rangschikking.
Een organisatie of organisation (Commonwealth English; zie spellingverschillen) is een entiteit, zoals een bedrijf, een corporatie of een instelling (formele organisatie) of een vereniging, die bestaat uit één of meer personen en een bepaald doel heeft.
Organisaties opereren door middelen, mensen en processen op elkaar af te stemmen om specifieke doelen en objectieven te bereiken . Ze stellen procedures, hiërarchieën en systemen op om communicatie, besluitvorming en coördinatie tussen werknemers te vergemakkelijken.
Het woord organisatie staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Er zijn drie hoofdtypen organisatiestructuren . 1) Lijnorganisatie 2) Functionele organisatie 3) Lijn- en staforganisatie. In dit type organisatie loopt de lijn van autoriteit direct van boven naar beneden en de lijn van verantwoordelijkheid loopt van beneden naar boven in tegengestelde richting.
Een organisatie levert allerlei bijdragen aan de samenleving waar ze deel van uitmaakt. Toch is er vrijwel altijd één bijdrage aan te wijzen, die men wel het hoofddoel van de organisatie noemt. Aan het leveren daarvan ontleent de organisatie haar bestaansrecht.
Organiseren verwijst naar de procedure van het uitlijnen van de activiteiten in een bepaalde volgorde . Het omvat het ontwerpen van de rollen en het aansturen van de mensen om doelen te bereiken. Menselijke inspanningen samen met de middelen worden samengebracht en gecoördineerd onder deze functie.
Organiseren is het treffen van alle voorzieningen om een bepaalde gebeurtenis (zoals een feest, een manifestatie, een vergadering, een cursus, een examen) goed te laten verlopen of iets goed te laten functioneren.
Voor veel organisaties betekent dit het identificeren en cultiveren van bronnen van mensen, rekrutering en professionele ontwikkeling . Het vermogen van een organisatie om te presteren en te groeien wordt op elk moment beperkt door een van de drie kernsystemen. De taak van het leiderschap is om te beslissen welk systeem als volgende moet evolueren en hoe.
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Het meest geaccepteerde model van OB bestaat uit drie onderling verbonden niveaus: (1) micro (het individuele niveau), (2) meso (het groepsniveau) en (3) macro (het organisatieniveau) . De gedragswetenschappen die het OB-veld vormen, dragen een element bij aan elk van deze niveaus.
Een organisatie is een blijvend menselijk samenwerkingsverband, met een bepaald doel. Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.
De drie componenten van een organisatiestructuur zijn delegeren, functiebeschrijving en departementalisering .
Nee, in de regel zijn de onderwijsactiviteiten van een middelbare school niet economisch van aard, waardoor de school niet wordt aangemerkt als een onderneming.
De voordelen van de lijnorganisatie zijn duidelijkheid en eenvoud wat betreft afbakening taken en bevoegdheden, er zijn snelle beslissingen mogelijk. Nadelen: er is meer kans op bureaucratie en eilandvorming, gebrek aan specialisatie, te zware verantwoordelijkheid managers en weinig flexibel.
Synoniemen Antoniemen. Sterkste matches. vereniging, lichaam, bedrijf, cirkel, club, bedrijf, consortium, coöperatie, corporatie, vestiging, federatie, industrie, instituut, instelling, liga, partij, maatschappij, team, vakbond.
In de kern analyseert gedrag van organisaties het effect van sociale en omgevingsfactoren die van invloed zijn op de manier waarop werknemers of teams werken. De manier waarop mensen met elkaar omgaan, communiceren en samenwerken is de sleutel tot het succes van een organisatie.