Staan door deze vertragingen de huidige pitstoprecords voor altijd vast? Vermoedelijk wel. Zoals gezegd: het huidige record staat op 1.82 seconden. Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Het team van Red Bull heeft met onze Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 de snelste pitstop ooit gemaakt! In slechts 1,82 seconden werden de 4 banden verwisseld en de voorvleugel iets bijgesteld! Bekijk hieronder de video van het wereldrecord van Red Bull!
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Het record voor de snelste pitstop ooit staat met 1,82 seconden op naam van Red Bull Racing. De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
De pitcrew van een Formule 1-team bestaat vaak uit ongeveer 18 personen. Het ene team heet een mannetje meer, het andere team een mannetje minder. Iedereen binnen dit team heeft een belangrijke functie. En nog belangrijker, de verschillende functies lopen allemaal in elkaar over.
De paddock is de plaats waar de teams hun vrachtwagens met de auto's en de inboedel van de garage parkeren. Ook staan hier de motorhomes van de teams, dit zijn vrachtwagens die uitgeklapt worden tot complete restaurants en kantoren voor de teams en hun vipgasten.
De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht. De winnaar van de race is degene die als eerste over de finish komt na alle ronden.
Het team van Red Bull Racing heeft in de laatste Grand Prix van 2016 weer eens de DHL Fastest Pit Stop Award voor zich opgeëist. De Oostenrijkse renstal had slechts 2,11 seconden nodig voor de enige bandenwissel van Max Verstappen.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
Peel P50 – 61 km/uur
De Peel P50 is niet alleen de kleinste auto van de wereld, maar ook de aller langzaamste ooit gemaakt.
Lamborghini Miura
Een absoluut waanzinnige schoonheid. Marcello Gandini was nog maar net de twintig gepasseerd toen hij deze auto tekende, die vandaag volgens velen als de mooiste auto ter wereld wordt beschouwd.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
De meeste monteurs in de autosport hebben ten minste een middelbareschooldiploma behaald. Als je momenteel op de middelbare school zit, doe dan je best om goede cijfers te halen om een carrière op te kunnen bouwen in de Formule 1. Een universitaire opleiding is niet nodig om Formule 1-monteur te worden.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.