XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
Voor veel mountainbikers is een Shimano Deore of een Shimano SLX al een perfecte groep. Het verschil zit hem vooral in het materiaal van de verschillende onderdelen en het gewicht van de groepset. Hoe duurder je groepset, hoe duurzamer en lichter het materiaal is.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk. Shimano Dura Ace is echt het beste van het beste.
Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat.
Shimano Ultegra
Het is een super populaire groep, omdat het een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft voor de ervaren fietser. Als je je eerste fiets koopt is een Ultegra groepset wellicht iets te veel van het goede maar iemand die meerdere keren per week fietst merk je het verschil met de goedkopere groepsets.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
Shimano Ultegra en de elektronische variant die de toevoeging Di2 heeft, is waar de fanatiekelingen mee rijden die willen dat het hen aan niets ontbreekt. Deze groep is écht ontzettend goed. Het schakelt nog eleganter, soepeler en directer en is bovendien ook weer een stukje lichter dan de 105 groep.
De Shimano Deore XT is een versnellingsgroep met zeer goede prestaties, geschikt voor wie zijn grenzen wil verleggen. Deze versnellingsgroep heeft op veel trekking mountainbikes een bereik van 3x10 versnellingen. Op wat oudere fietsen vindt u bij deze schakelset een bereik van 2x11 versnellingen.
XTR is een algoritme binnen de cryptografie dat gebruikt wordt voor het verzenden van de sleutel voor symmetrische cryptografie met hulp van asymmetrische cryptografie. XTR staat voor 'ECSTR' wat een afkorting is voor Efficient And Compact Subgroup Trace Representation.
Het belangrijkste voordeel van Dura ace is de grotere keuze aan versnellingen. Ook de lengte van de cranks kan meer aangepast worden dan bij de Ultegra groep. De Dura ace groep is ook exact 221 gram lichter dan de Ultegra groep.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Nee. SRAM cassette en Shimano derrie gaan slecht samen. Om eoa reden monteert TREK SRAM cassettes terwijl al het andere Shimano is en het wil gewoon niet lekker schakelen.
SRAM Corp. is een Amerikaans bedrijf dat fietsonderdelen produceert. Het is opgericht in 1987 in Chicago, Illinois, Verenigde Staten van Amerika.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.