Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Een 'gewoon' regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten. Hoe vaak wordt er geregenereerd De rijomstandigheden erg bepalend. Veel stadsverkeer zal resulteren in vaker regenereren. Veel rustig gereden snelweg-kilometers resulteert in minder vaak regenereren.
Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten. Niet alleen de hoeveelheid extra in te spuiten brandstof wordt gebruikt om de roetfiltertemperatuur te regelen maar ook de hoeveelheid lucht.
Voorkom korte stukjes rijden. Wanneer een auto gaat regenereren heeft de auto hier even de tijd voor nodig. Wanneer de auto tijdens de regeneratiecyclus wordt stil gezet wordt het regeneratieproces onderbroken en dus niet afgemaakt. Hierdoor ontstaan er sneller roetfilter problemen.
Andere kenmerken vol roetfilter
Auto stinkt tijdens het rijden. Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
De duur van een spoeling (regeneratie) van een AquaCell is afhankelijk van de (voor)druk in de waterleidingen. Door de bank genomen duurt dit 15 minuten maar het kan zo snel gaan als 11 minuten bij een hoge voordruk en zo langzaam als 20 bij een vrij minieme voordruk in de waterleidingen.
Hiervoor moet de werkwijze zoals in de 'Hygiënecode voor de voedingsverzorging in zorginstellingen en Defensie' gevolgd worden. Dit kan door: - In minder dan 1 uur moeten de maaltijden van 7°C of kouder naar ten minste 60°C in de kern zijn. - Meet aan het einde van het regenereren de temperatuur van enkele maaltijden.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Wanneer een roetfilter versneld verstopt raakt, kan dit allerlei oorzaken hebben. Een opsomming: Een slechte verbranding door mechanische motorproblemen kan voor overmatige roetontwikkeling zorgen, meer dan door het motormanagement berekend wordt. Hierdoor kan het roetfilter het niet bijhouden.
Dankzij het verwijderen van het roetfilter heeft uw auto meer vermogen, en zal die zuiniger gaan rijden. Bovendien lost een roetfilter verwijdering al uw roetfilter problemen voorgoed op, waardoor u niet steeds te maken krijgt met dure onderhoudskosten.
Een DPF cleaner is een vloeistof waarmee je een roetfilter kunt reinigen. Door de cleaner te gebruiken worden roetdeeltjes verbrand tot as. Deze as kan makkelijker uit de filter dan roet en is minder schadelijk voor het milieu. Het is belangrijk om te weten dat dit alleen kan als de filter licht vervuild is.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Regenereren (opwarmen in de stoomoven) is lekkerder en gezonder dan opwarmen in de magnetron: regenereren is een heel zorgvuldige wijze van opwarmen of ontdooien. Met de regenereerstand op je oven voorkomt je dat gerechten uitdrogen en blijft de kwaliteit beter bewaard.
Regenereren is een manier om reeds gegaarde gerechten opnieuw op te kunnen warmen of warm te houden zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Regenereren is mogelijk met de (combi-)stoomoven, magnetron, oven of pan. Door een gerecht te regenereren met stoom, voorkomt u dat het gerecht uitdroogt.
Een moderne dieselauto bezit een roetfilter (DPF = diesel partikel filter) om de uitstoot van roetdelen en fijnstof sterk te reduceren. Roetfilters worden al bijna twee decennia toegepast in uitlaatsystemen van dieselauto's en trucks en zijn aan slijtage onderhevig.
Een roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd. De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes (of roetpartikels) uit de uitlaatgassen op in een soort kanaaltjes die aan het uiteinde gesloten zijn maar waar het uitlaatgas wel uit kan.
Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem (zo dicht mogelijk bij de motor) van de auto en vangt de roetdeeltjes op terwijl de uitlaatgassen erdoorheen stromen. Een roetfilter wordt alleen gemonteerd op een auto met een dieselmotor.
Ga naar je garage om het roetfilter te laten controleren. Is er duidelijk vermogensverlies, rij dan niet verder maar bel de Wegenwacht.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.