De Kawasaki Versys is de winnaar in het all-road segment rond de 700 cc. Hij laat de Suzuki V-Strom, maar ook de Triumph Tiger en ook de BMW F900 XR achter zich.
Een paar jaar geleden stond Yamaha nog op één in de lijst van meest betrouwbare motormerken. De nummers 1 tot en met 3 wisselen elkaar nogal eens af. Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat.
Uit een onderzoek onder 11.000 leden van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports blijkt, dat met 11% kans op een storing de motorfietsen van Yamaha Motor de meest betrouwbare zijn. De andere Japanse merken Suzuki, Honda (beiden 12%) en Kawasaki (15%) volgen op korte achterstand.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
De wetgever heeft het in ieder geval over een lichte (tot 11kw), een middelzware (tot 35 kw) of een zware motor (onbeperkt).
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Een elektrische motorfiets heeft ten opzichte van een brandstof motor veel minder draaiende delen die onderhoud nodig hebben. Er hoeven geen kleppen gesteld te worden, ook bougies en luchtfilters vervangen is iets van het verleden. De grootste kosten voor het onderhoud zijn de zogenaamde slijtdelen.
Cruiser voor de stoere motorrijder
In deze tijd is een cruiser anders en in elk geval een zware custom motor met toer eigenschappen. Het rijden op een cruiser is dus ideaal als je stoer wilt rijden en de motor voor toeristische doeleinden gebruikt. De oude cruisers hadden geen kuip en de koffers ontbraken.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen. Dit zijn motoren met een kleine motorinhoud of motoren die begrensd zijn.
Zodra je er een hebt krijg je allerlei onbedwingbare neigingen om dat ding te gaan veranderen, mooier, lichter, sneller etc. Maar verder is het qua onderhoud/betrouwbaarheid niet anders dan andere motoren. Hoogstens dat een Ducati gevoeliger is voor gebrek aan onderhoud.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
De Rocket 3 van Triumph is 's werelds sterkste in serie gebouwde motorfiets. Het apparaat is niet alleen zo sterk als een buffel, maar ziet er ook zo uit. Met een cilinderinhoud van 2500 cc is de motor groter dan die van de meeste auto's.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen: A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000.
Achteruit kunnen rijden met een motorfiets
Inderdaad, motoren hebben geen achteruitversnelling, maar toch moet je soms wel achteruit rijden, zelfs zittend op de motor. Voor parkeren is het noodzakelijk achteruit te kunnen rijden, vaak vanaf een helling en grotendeels blindelings als je op de motor zit.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs.
Gemiddeld moet je al snel op zo'n €1.000,- rekenen als het gaat om de kosten die gepaard gaan met een motorrijbewijs A1.
Minder cc's = minder brandstof
Één voordeel: het zal waarschijnlijk de zuinigste motor zijn die je ooit zult rijden. Zo hebben de Yamaha TW125, Honda CBR125R en MSX125 allemaal een gemiddeld verbruik van ongeveer 1/35. Bij de KTM 125 Duke en de Yamaha R125 kan dat verbruik zelfs nog verder zakken tot wel 1 op 45.
Wanneer we op zoek zijn naar de beste BMW motor, zijn we op zoek naar kracht, snelheid en betrouwbaarheid tegelijk. De S54 motor is qua vermogen de hogere in rang naast de BMW M54 motor, die over het algemeen wordt gebruikt in E46 M3 en Z3M modellen.