Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
Hoe vaak je de ketting moet voorzien van een nieuw laagje wax is afhankelijk hoeveel kilometers je fietst en onder welke omstandigheden. De ketting van mijn mountainbike voorzie ik iedere rit van een nieuwe laag aangezien ik mijn fiets, en uiteraard mijn ketting, na iedere mountainbikerit schoonmaak.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Is je ketting eenmaal goed ontvet en droog, dan kun je de Squirt Chain Lube kettingwax aanbrengen. Voor de eerste keer wordt aanbevolen om twee keer een laag aan te brengen en deze goed in te laten trekken. Bij mij ging het daarna eigenlijk meteen zoals het moest: een droge en schone ketting na de eerste fietstocht.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten.
Ketting wax
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Om kettingolie aan te brengen, laat je een druppel olie op de bovenkant van elke schakel vallen, terwijl je langzaam een paar omwentelingen achteruit trapt, zodat het smeermiddel de kans krijgt om naar binnen te trekken. Veeg overtollige olie weg. Als je dat niet doet, wordt er meer vuil aangetrokken door je ketting.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Smeerolie is een vloeibaar smeermiddel dat in sprayvorm of in een oliebusje komt. Je smeert er bewegende onderdelen mee in. Teflonolie is ideaal voor het smeren van je fiets. Zo verhinder je mechanische geluiden en bescherm je de mechanische onderdelen van je fiets tegen slijtage.
Kies dan voor de Wax Lube. Want de Wax Lube zorgt, mits de ketting spic en span is, voor een schonere ketting na iedere rit. Dit kost je bij het aanbrengen van de smering iets meer tijd, maar aan het bijhouden van je met Wax gesmeerde ketting ben je juist minder tijd kwijt.