Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan trekt u het bedrag wel in 1 keer af als kosten.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Wat is afschrijven? Afschrijven is wanneer je een investering in de boekhouding verwerkt. Je kunt iets afschrijven als het bedrijfsmiddel een waarde heeft van meer dan €450 exclusief btw. Bovendien moet het product langer dan een jaar meegaan.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Aftrekbare brandstofkosten auto
Kosten van brandstof voor de auto van de zaak zijn volledig aftrekbaar. Voor brandstofkosten gemaakt met een privé-auto gebruikt voor zakelijke ritten voor uw BV geldt dat deze kosten niet van de winst kunnen worden afgetrokken.
Sinds 01.01.2020 lopen de regels niet meer gelijk. Eenmanszaken: wel nog een volledig jaar afschrijven? Ja, voor eenmanszaken is er niets veranderd! Dat betekent dan ook dat ze nog altijd een volledig jaar kunnen afschrijven op een investering, ook al is die pas op bv.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.
De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.
Bedrijfsmiddel. Ondernemingen in Nederland schrijven af op de activa die ze gebruiken. De stelregel is, dat als een bedrijfsmiddel over meerdere jaren gebruikt wordt, u fiscaal verplicht bent een afschrijving ten laste van het resultaat te brengen in het jaar dat het bedrijfsmiddel gebruikt wordt.
De twee meest bekende fiscale afschrijvingsmethoden zijn de lineaire en de degressieve afschrijving”, vertelt Furer. Een éénmaal gekozen methode kan niet zomaar gedurende de afschrijvingsperiode worden gewijzigd in een andere methode.
Als je dus over een periode van vijf jaar afschrijft moet je elk jaar twintig procent van de aankoopwaarde van dat goed afschrijven. Bij een degressieve afschrijving boek je de eerste jaren hogere afschrijvingen, maar elk jaar daalt het bedrag van de afschrijving steeds meer.
De Renault Zoe i Dynamique Nav en Hyundai i40 SE Nav vallen namelijk in het rijtje met auto's met de meeste afschrijving, namelijk de Renault met 29,3% procent na drie jaar en de Hyundai 29,7%.
Een zakelijke auto afschrijven, hoe gaat dat? Een zakelijke auto afschrijven moet in maximaal vijf jaar en gaat via de lineaire methode. Afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur. Voorbeeld: € 35.000-€ 5.000 = € 30.000/5 = € 6.000 per jaar.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Meestal hanteert de belastingdienst de norm dat je (zonder dat 'ze' moeilijk gaan doen dan) best drie jaar verlies kan maken.
Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.
Wanneer je door de Belastingdienst als ondernemer wordt gezien betaal je omzetbelasting, ofwel BTW. Er zijn verschillende tarieven voor de BTW, namelijk 21%, 9% of 0%. Het standaard tarief is 21%, maar voor sommige goederen zoals voedingsmiddelen geldt het tarief van 9%.
Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Verhoogde kostenaftrek
De afschrijvingen worden verhoogd tot: 200% voor wie investeert van 1 september 2021 tot en met 31 maart 2022. 150% voor wie investeert van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.