Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
De Toyota Prius Hybrid kan bijvoorbeeld alleen een geremde of ongeremde aanhangwagen met een gewicht tot 725 kg trekken, terwijl de grotere, zwaardere Lexus RX450h een maximale treklimiet van 2000 kg heeft.
Maar zuinig is de Mercedes-Benz C-Klasse C350 plug-in hybrid zeker. Dé caravantrekker lanceert Mercedes-Benz per bouwjaar 2018. De C-Klasse 300e is er met vierwielaandrijving, een fors vermogen van 320 pk en met 1.800 kilo trekgewicht. Dat is een flinke caravan.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Dat verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 750 en 1.000 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. Vaak geldt: hoe groter de auto, hoe verder hij komt.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Welke elektrische auto mag 1.500 kg trekken? Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Kun je stiekem af met toch wat minder trekgewicht, kijk dan ook zeker eens naar een tweedehands Peugeot 3008 Hybrid4 met 1.250 kilo aan trekkracht (of dit lijstje met beste caravantrekkers met 1000-1500 kg trekgewicht). De Peugeot 3008 Hybrid4 is een zeer zuinige plug-in hybride met automaat en vierwielaandrijving.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Goed, dingen waar je op moet letten als je een gebruikte hybride koopt: vraag altijd naar de onderhoudshistorie en gebruikshistorie. maak een proefrit en houd in de gaten of het dashboard niet af en toe uitvalt. controleer of er nergens lampjes branden die een storing in de motor of iets dergelijks aangeven.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.