De E46-generatie van de 3-serie staat in het algemeen bekend als de meest geslaagde; niet alleen wat betreft zijn rijkwaliteiten, maar ook als het gaat om de bouwkwaliteit.
Hoewel de BMW 3 Serie vrij degelijk is, kent hij zeker een aantal veelvoorkomende problemen. Met name de vroege E90's hebben nog wel eens last van elektronicaproblemen. Maar ook de bouwkwaliteit laat soms te wensen over. Sommige bekledingsstoffen en alu-look interieurdelen zijn bovengemiddeld slijtagegevoelig.
De BMW 3-serie is als occasion razend populair. Dit type BMW geldt als uitstekende rijdersauto, maar paart de sportieve rijeigenschappen aan hoge kwaliteit en prima rijcomfort. De enorme variatie in uitvoeringen, maken 'm als occasion nog extra geliefd.
Dit is een label dat wordt gehanteerd door officiële BMW-dealers en van toepassing is op auto's van maximaal vijf jaar oud met maximaal 120.000 kilometer (150.000 voor een diesel) op de teller.
Als je een moderne BMW-motor wilt met een onberispelijke staat van dienst op het gebied van betrouwbaarheid, dan is de BMW N52 jouw keuze. Deze zescilinder lijnmotor, geproduceerd tussen 2004 en 2015, belichaamt de perfecte balans tussen kracht en duurzaamheid.
De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting!
Verbruik BMW 320i
Eigenaren van een BMW 320i verbruiken gemiddeld elke 13,3 kilometer een liter benzine, omgerekend 7,6 l/100 km. Zuiniger kan ook. De absolute spaarkoning hield bijna een jaar lang het benzineverbruik bij en noteerde onder de streep een verbruik van 1 op 19.
Het verschil tussen de krachtigere versie en deze plug-in-instapper ligt in het vermogen van de verbrandingsmotor. In beide gevallen wordt de PHEV aangedreven door een twee liter grote turbobenzine met vier cilinders, maar in de 330e levert die 184 pk, terwijl hij in de 320e “maar” 163 pk door de versnellingsbak jaagt.
BMW claimt een gemiddeld benzineverbruik van 5,0 liter op 100 km. Wij kwamen tot een gemiddeld testverbruik van 7,7 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 12,9.
Zuinigste BMW aller tijden
Terwijl de standaard 320d met handgeschakelde zesbak gemiddeld 4.7l/100km uit de tank nipt, neemt de EfficientDynamics Edition genoegen met maar 4.1l/100km en 109 gram CO2. Het is met afstand de zuinigste BMW ooit, zelfs een 1-serie is minder bescheiden aangelegd.
Terugkomend om de betrouwbaarheid van de S54 motor, kunnen we zonder enige twijfel stellen dat dit een van de meest betrouwbare BMW motoren is die er ooit gemaakt zijn. Helemaal wanneer we binnen de M-serie van BMW kijken, kunnen we de S54 als meest betrouwbare bestempelen.
BMW 3-Serie – 13,7 miljoen
Als bij Audi de A4 bovenaan staat, mag het geen verrassing zijn dat bij BMW de 3-Serie het bestverkochte model is. In de vorm van de E21 rolde in 1975 de eerste 3-Serie uit de fabriek. Sindsdien heeft BMW 13,7 miljoen 3-Series gesleten.
Sowieso zijn Duitse auto's over het algemeen langer meer waard, maar er zijn opvallende verschillen tussen de merken te melden. Zo daalt een BMW sneller in waarde dan bijvoorbeeld een Audi. Een BMW 3-serie wordt gemiddeld 15 procent per jaar minder waard, terwijl een Audi A4 'maar' 12 procent in waarde daalt.
Auto's van BMW staan bekend om hun hoge onderhoudskosten. Dit komt met name omdat de auto's vaker onderhoud nodig hebben dan auto's van andere merken. De onderdelen van een BMW slijten snel en zijn relatief duur in aankoop.
De BMW 330e heeft met zijn 12 kWh accupakket op volledig elektrische rijstand zo'n 60 kilometer bereik. De Plug-in Hybrid actieradius is uiteraard veel hoger met gecombineerde motor. De BMW 320e leveren wij tevens standaard met 12 kWh accupakket en voor dit model moet u ook 60 km in gedachte houden.
De auto is enorm vlot maar voelt niet per se altijd snel aan, het vermogen komt eigenlijk heel vloeiend waardoor de snelheidsbeleving wat ontbreekt. Het puur elektrisch rijden bevalt top, zeker rondom huis en de kleine ritjes is het ideaal. De actieradius is in de winter 36 km en in de zomer 45 km.
Gebruik je de 330e zoals het moet, dan kun je inderdaad zuinig rijden. De BMW 330e is in staat om zo'n 40 tot 60 kilometer volledig elektrisch te rijden.Houd je daarna je gaspedaal in bedwang, dan is het mogelijk om – zonder elektrokracht – een verbruik van ongeveer 1 op 17 te halen.
Een gemiddelde grote beurt ligt tussen de €300 en €400. De kosten per auto kunnen wel verschillen van elkaar.
BMW blijkt echte premium te zijn en scoort de titel van het beste en betrouwbare automerk. BMW's staan bekend om veel goede kwaliteiten. Ultieme betrouwbaarheid is er daar echter niet per se een van. Tuurlijk, BMW's zijn wel kwaliteitsproducten, maar er kan ook weleens wat misgaan.
BMW staat bekend om de distributieketting in plaats van een distributieriem. Ben op tijd met het herkennen van eventuele mankementen en voer eventueel preventief onderhoud uit. Volgens BMW gaat deze ketting zo'n 150.000 à 200.000 kilometer mee.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.