Auto's met een trekkracht tussen de 1.000 en 1.500 kg zijn erg populair. Een fijn model is dan de Mazda CX-3, het SUV-broertje van de compacte Mazda 2. Net als bij de Hyundai i30 bedraagt het maximum geremd trekgewicht 1.200 kilo en daarmee kun je op pad met een flinke aanhangwagen, vouwwagen of caravan.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Met name de Nissan Navara, Nissan Patrol en Nissan Pathfinder zijn hiervoor geschikt. Toyota: Toyota heeft tevens diverse modellen die geschikt zijn als trekauto. De Toyota Land Cruiser, de Land Cruiser V8 en de ijzersterke Toyota Hilux zijn geschikt en trekken moeiteloos 3500 kg.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken. Heb je tóch meer trekkracht nodig? De RAV4 met benzinemotor kan tot 2.000 kilo trekken!
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
De zuinige 48-volt mild hybrid en de volledig hybide variant hebben een uniek trekgewicht van maar liefst 1.650 kg. De TUCSON Plug-In Hybrid kan 1.350 kg trekken.
een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden) verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
De Volkswagen Tiguan is een buitengewoon capabele caravantrekker, met een maximum trekgewicht van 1.800 kg. Als PHEV is de Tiguan helemaal een geschikte kandidaat. Dan heb je namelijk 245 pk en belangrijker nog: 400 Nm aan koppel.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.