De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Met een rijbewijs A1 rijd je met een maximale gemiddelde snelheid van 110 tot 120 km/u over de Nederlandse wegen. Op snelwegen waar 130 km/u is toegestaan, is het dus lastig om met het verkeer mee te komen. Daarom is een 125cc motor vooral aan te raden als je haast niet over snelwegen rijdt.
De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 km/h, voldoende voor een stuk autosnelweg. De rest van het wegennet is vaak beperkt tot 30, 50 en 70 km/h, terwijl je op grote stukken ring vaak niet sneller dan 90 km/h mag.
De Yamaha YZF R125: Een van de snelste motoren met 125cc
De 125cc motor is voorzien van een hightech instrumentenpaneel en heeft een topsnelheid van ruim 130 km/u. Iets wat toch een absoluut pluspunt is van deze vloeistofgekoelde eencilinder, zo weet je zeker dat ook snelweg rijden geen probleem is.
Sinds 1998 kunt u met een 125 cc motor rijden aan de hand van een rijbewijs B.
Motorrijden met een 125cc motorfiets is goedkoop
De meeste modellen zitten in de lagere prijsklasse. Lees: vanaf 2500€ heb je al een behoorlijk uitgebreid aanbod aan modellen.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
A2-beginners
U bent A2-beginner als u geen rijbewijs A1 heeft. Ook in dat geval mag u theorie-examen doen vanaf 17 jaar. Let op: het theorie-certificaat is maar 1,5 jaar geldig. Vanaf 20 jaar mag u rijles nemen en de praktijkexamens AVB en AVD afleggen.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.
De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar. Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.
12.000 is dus eigenlijk niet veel , maar het is ook meer de vraag HOE de scooter het aantal km's door is gekomen...
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Verschillende typen motoren
Vooral de zitpositie en zithouding zijn belangrijk. Als je van toeren houdt en lange ritten, kun je beter kiezen voor een motor waarop je rechtop zit. Houd je van rustig cruisen, dan is een lage wat meer achterover hellende zitpositie met de benen naar voren een prima keuze.
Gemiddeld moet je al snel op zo'n €1.000,- rekenen als het gaat om de kosten die gepaard gaan met een motorrijbewijs A1.
Heb je je autorijbewijs gehaald voor 1 januari 1989, dan mag je gewoon met alle motoren rijden. Voor alle latere rijbewijzen B tot 1 mei 2011 mag je met alle tweewielers uit categorie A1 rijden: motoren met minder dan 11 kW en 125 cc en een gewicht/vermogen van maximum 0,1 kW/kg.
Over de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor motoren kunnen we kort zijn. Deze is ongeveer € 30 per kwartaal, wat een paar euro kan schelen afhankelijk van de provincie.
B-rijbewijs in het buitenland geldig voor aangegeven categorie. Heel veel mensen rijden in landen als Spanje en Griekenland met hun Nederlandse B(E) rijbewijs op een 125 cc motor of motorscooter. Ook rijden Belgische mensen met hun 125 cc scooter of motor in Nederland met hun B(e) rijbewijs.
2. Rijbewijs AM. Rijbewijs voor bromfiets of scooter dat je kan behalen vanaf 16 jaar. De machine mag maximaal 50 cc cilinderinhoud of 4 kW elektrisch vermogen hebben en mag niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u.
Uiteraard is het niet legaal om met een 70cc te rijden, dat is in wezen een motorfiets waarvoor je rijbewijs A moet hebben (niet hetzelfde als de A van AM).