De 112-Nederland app meldt 112 noodberichten in de omgeving van je mobiele telefoon en op zelf op te geven locaties. De app meldt alle relevante en actuele P2000 meldingen van het C2000 netwerk van de hulpdiensten: politie, brandweer, ambulance, KNRM en anderen in uw omgeving.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
De app 112NL is bedoeld voor mensen die niet goed kunnen horen of spreken, maar wel hulpdiensten nodig hebben. Via de app is het mogelijk om te chatten in plaats van te bellen. De tekst wordt bovendien direct vertaald als je geen Nederlands spreekt.
In nood kan u sneller hulp krijgen door de app 112 BE te gebruiken. De app op uw gsm stuurt uw exacte locatie, identiteitsgegevens en aanvullende medische gegevens automatisch naar de hulpdiensten.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Download en registreer
Hiervoor ga je naar de app store of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Dat doen we nu natuurlijk met 112 Nederland. In deze app krijgt u in een zelf op te geven straal rond uw locatie precies te zien wat er allemaal gebeurt en elke melding kunt u op een Google-kaart terugvinden. Ook kunt u aanvullende locaties opgeven. Download '112 Nederland' hier.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
De politie mag niet langer dan vier weken afluisteren of tappen. Als we iemand langer willen afluisteren, dan moeten we toestemming vragen aan de officier van justitie. Tapgegevens worden net zo lang bewaard tot de zaak is geëindigd. Twee maanden na het beëindigen van de zaak moeten de tapgegevens worden vernietigd.
P2000, de onversleutelde berichtendienst
Dit stevig versleutelde digitale communicatiesysteem was niet afluisterbaar.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
De techniek wordt automatisch ingeschakeld als je naar het 112-noodnummer belt: je hoeft dus niet zelf je instellingen in te duiken. Tijdens het bellen wordt je precieze locatie berekend aan de hand van het wifi-netwerk, gps-signaal en andere sensoren.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen. Kinderen die het alarmnummer 112 misbruiken worden ook gestraft. De politie stuurt een waarschuwingsbrief naar de ouders.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Aan de app 112NL, die te downloaden is voor iOS en Android, is jaren gewerkt. Mensen kunnen in de app hun persoonlijke kenmerken aangeven, die bij het maken van een melding worden meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de centralist de melder beter en sneller helpen, aldus de politie.
bij ernstig ongeval met gewonden (100 of 101) bij dringende hulp van medische aard (100) je bent getuige of slachtoffer van een inbraak (101) je merkt een verdachte toestand op (101)