Met de zoekbalk op de homepage kun je 'eenvoudig zoeken' op een google-achtige manier. Dit is de 'best match' methode, waarbij je zoektermen die je reeds hebt verzameld in de oriënterende fase van je onderzoek (eventueel vanuit de PICO of de bouwstenen) allemaal tegelijk (1 term per bouwsteen!) in de zoekbalk typt.
Sneeuwbalmethode. De sneeuwbalmethode is een manier om literatuur te vinden op basis van een boek of tijdschriftartikel over je onderwerp. Gebruik de literatuurlijst van het boek/tijdschriftartikel om meer interessante titels over je onderwerp te vinden.
Hoe: Zoek efficiënt: gebruik relevante zoektermen en benut de functionaliteit van databank/zoekmachine etc. Er zijn verschillende zoekmethodes. De bibliografische (met zoektermen zoeken in wetenschappelijke zoekmachines) en de sneeuwbalmethode (uitgaan van iets wat je al hebt) zijn de belangrijkste.
Bouwsteenmethode. De bouwsteenmethode is een manier om zoveel mogelijk zoektermen in één zoekactie te combineren, zodat je zoveel mogelijk relevante literatuur vindt voor je onderzoek. Deze methode staat niet op zichzelf en kan prima gecombineerd worden met de sneeuwbal- en citatiemethode.
Citatiezoeken: 'Geciteerd door' verwijzingen gebruiken
In citatie-indexen kun je opzoeken in welke artikelen een bepaalde publicatie wordt geciteerd. Via deze methode zoek je vooruit in de tijd: de literatuur die verwijst naar een artikel is altijd recenter dan het artikel zelf.
Het snowball effect is een techniek om respondenten te werven voor focusgroepen of individuele interviews. Het gaat dus om een steekproefmethode voor kwalitatief onderzoek. Het snowball effect bestaat erin dat aan elke gecontacteerde persoon de gegevens gevraagd worden van één of meer andere personen om te interviewen.
De Booleaanse operatoren zijn AND, OR en NOT, maar iedere informatiebron hanteert eigen schrijfwijze. Zo kan AND ook als + worden geschreven en NOT als -.
Wat is een onderzoeksmethode? De onderzoeksmethode is de benadering die je gebruikt om tot een antwoord op je onderzoeksvraag te komen. Het gaat daarbij over de manier waarop je data verzamelt en die vervolgens analyseert.
De sneeuwbal hoeft niet beslist gesnoeid te worden en heeft meestal van zichzelf een fraaie vorm. Als u de struik toch wat in vorm wilt knippen of uitdunnen dan kunt u dat het best na de bloei doen: Winter bloeiende, zoals Viburnum bodnantense, snoeit u het best in april –mei, na de bloei.
Viburnum tinus is een compacte, wintergroene struik, die zowel in het voorjaar als het najaar bloeit met witte bloemen in schermen. Na de bloei prachtige blauwe vruchtjes. Hoogte tot 2,5 m maar meestal veel lager, bloei in maart-mei en in oktober-november.
In je onderzoeksopzet beschrijf je wat je wilt gaan onderzoeken, bij wie of wat je dit gaat onderzoeken, wat voor soort onderzoek je gaat doen, welke onderzoeksinstrumenten je hiervoor gaat inzetten en hoe je de data gaat verzamelen en analyseren.
Je zoekplan begint met het bepalen van de aspecten van de probleemstelling die je gekozen hebt en het bedenken van zoveel mogelijk synoniemen bij ieder aspect. Als er deelvragen zijn geformuleerd bepaal je de aspecten van deze deelvragen.
Een zoekstrategie is een manier om efficient informatie te vinden die je nodig hebt om je onderzoeksvraag te beantwoorden. Met een zoekstrategie ga je systematisch te werk, waardoor je relevante informatie vindt.
Naast Google zijn er enkele andere grote zoekmachines die gebruikt worden: Bing. Yahoo. AOL.
Beste mobiele netwerk
Telenet en BASE haalden het in de categorie van beste mobiele operator met een score van 78 op 100. Mobile Vikings, Proximus, Scarlet, Youfone, Orange en hey! vervolledigden de rangschikking, in die volgorde.
Zoek gerelateerde zoektermen
Typ bijvoorbeeld eens een zoekterm in Google en kijk welke suggesties Google je geeft. Kijk ook eens onderaan de zoekresultaten. Hier krijg je namelijk op een presenteerblaadje ook een aantal suggesties voor gerelateerde zoektermen.
"Advanced search" stelt je in staat om al voordat je een zoekopdracht uitvoert meer gerichte zoekcriteria te kiezen. Voordat je aan een zoekactie begint, bepaal je eerst je zoektermen. Dit zijn de woorden/termen die je in het zoekscherm van een informatiebestand/databank invoert.
methode waarbij onderzoekers een steekproef samenstellen van individuen die een populatie vertegenwoordigen. Onderzoekers kiezen deze personen op basis van specifieke eigenschappen of kwaliteiten. Zij beslissen en creëren quota zodat de marktonderzoekssteekproeven nuttig kunnen zijn bij het verzamelen van gegevens.
Bij een selecte steekproef mag je de resultaten niet zomaar generaliseren naar de populatie (lage externe validiteit). Je kunt kiezen voor een selecte steekproef als je niet de middelen of tijd hebt voor een aselecte steekproef of als je nog niet precies weet welke individuen tot de onderzoekspopulatie behoren.
- Sequentiële steekproef
In theorie: Deze steekproef wordt vaak gebruikt bij kwalitatief onderzoek. In het begin mag iedereen uit de doelpopulatie in de steekproef worden opgenomen (vaak een gemakssteekproef), later worden respondenten met specifieke kenmerken gezocht (doelgerichte steekproef).
Wat is onderzoek? is een heldere inleiding op de methoden en technieken die nodig zijn bij onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen', hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je zetten, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er?