De Balint-methode is een methode waarin je één casus behandelt, waarvan de meeste mensen denken iets te kunnen leren. De Balint-methode is geschikt voor (ervaren) intervisiegroepen met minimaal 5 deelnemers. Een belangrijke voorwaarde is dat de deelnemers elkaar goed kennen en vertrouwd zijn met elkaar.
De incidentmethode is een methode waarbij, in een aantal fases, een gebeurtenis wordt besproken, die één van de deelnemers heeft meegemaakt. De methode heeft ten doel het doen toenemen van het situatieve denken, dat wil zeggen, het leren herkennen en met elkaar in verband zien van aspecten van een beroepsgebeurtenis.
Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomst brengen deelnemers vraagstukken in, in de vorm van cases of video-‐opnamen. Deze ervaringen worden stuk voor stuk besproken.
Helpende vragen intervisie
Om je intervisie-onderwerp te bedenken, kun je jezelf een vraag stellen, bijvoorbeeld: Gaat het goed tussen jou en je collega's? Hoe ga je om met ruis op de lijn? Wat verwacht je van jouw carrière op je huidige kantoor?
Denk aan: urgentie, emotionele lading, een gemeenschappelijk belang in de groep wat betreft het bespreken, leerzaamheid en originaliteit. Ook is het goed dat iedereen zo nu en dan aan de beurt komt en dat daar dus een zekere balans in wordt gezocht.
Hoe lang duurt een totale intervisie sessie
De duur van een opstelling varieert van een kwartier tot een uur, afhankelijk van de gekozen opstellingsvorm en de zich aandienende dynamiek. Tijdens een sessie worden drie tot vier opstellingen gedaan, een sessie duurt totaal vier uur.
Wat is het verschil tussen supervisie en intervisie? Intervisie en supervisie lijken op elkaar, maar supervisie is nog meer gericht op de persoon van de inbrenger, de groep is kleiner, de begeleiding van de supervisor is intensiever en er zijn meer bijeenkomsten in een korte periode.
De structuur van de methode biedt zekerheid en veiligheid en voldoende openheid, rust en tijd om verhaal te doen. De incidentmethode werkt goed om in een beperkte tijdsspanne, doelmatig en effectief aan een situatie / probleem te werken. Deze methode is zeer geschikt voor professionals op mbo- en hbo-niveau.
De onderwerpen kunnen o.a. zijn: het inhoudelijke werk, problematische vraagstukken, professionele ervaringen, belemmerende gevoelens - overtuigingen, organisatie veranderingen en de ontwikkeling vragen eromheen.
Wat is intervisie?:
Intervisie biedt een gestructureerde vorm van intercollegiaal contact en geeft de deelnemers gelegenheid elkaar te bevragen, te ondersteunen en feedback te geven. Op deze manier kan men op professionele basis van en met elkaar leren.
De oplossingsgerichte intervisiemethode helpt de groep te focussen op oplossingen in plaats van problemen. De inbrenger wordt gevraagd wat lastig is aan zijn situatie en hoe de gewenste situatie er uit ziet. De groep onderzoekt wat eerder al heeft gewerkt. Daardoor wordt de inbrenger zich bewust van zijn mogelijkheden.
Intervisie zorgt er voor dat je als zorgverlener goed kan reflecteren op je eigen handelen, weet hoe je in een soortgelijke situatie kan handelen wat weer leidt tot bevordering van je deskundigheid en kwaliteit van zorg. Ook is het deelnemen van intervisie verplicht voor o.a. het KIWA en HKZ keurmerk.
Ideaal is minimaal 4 tot maximaal 8 personen. Hoe meer leden, hoe kleiner de kans dat je iets in kunt brengen en voldoende aandacht krijgt. Bij minder dan 4 deelnemers ontbreekt het aan variatie van aanwezige visies.
Bij intervisie bespreken collega's op een methodische manier vraagstukken uit de eigen werkpraktijk. Deelnemers leren elkaar te consulteren over eigen werkvragen en deze op een niet oordelende, maar lerende manier te behandelen.
In veel gevallen wordt in een casus een probleemsituatie, een dilemma, beschreven. Soms sta je voor een dilemma (klemsituatie) en moet je een keuze maken, bijvoorbeeld: moet je een proefwerk leren of uitgaan?, moet je je wel aan de afspraak “vanavond 12 uur thuis” houden of is een uurtje later nou ook weer niet zo erg?
Wat zijn verhelderende vragen? Verhelderende vragen stel je om te vragen naar feiten. In principe zijn verhelderende vragen bedoeld om jouw verlangens een bepaalde vorm en grootte te geven. Hierdoor weet je beter wat je precies wil.
Wat is het doel van intervisie onderwijs? intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten meer rust hebben in hun werk; intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten ergens kunnen sparren in een vertrouwde omgeving; intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten efficiënter en effectiever gaan werken.
Hoe vaak kom je bij elkaar? “Intervisie kan lang doorgaan. Zo'n zes bijeenkomsten per jaar is gebruikelijk. Het eerste jaar gaat onder begeleiding, vooral om deelnemers te leren hoe zo'n intervisiemethode werkt.
Bij intercollegiale intervisie ondersteunen collega's elkaar op gelijkwaardige basis. Zo helpen ze elkaar hun functioneren te verbeteren. Het gaat hierbij niet om het vinden van pasklare oplossingen. De bedoeling is juist te reflecteren op gedrag, waardoor ruimte ontstaat voor een andere visie.
Inspiratievragen voor coaching supervisie
Welke casus wil ik brengen in de supervisie? Waar voelde ik aarzelingen? Welke dilemma's kwam ik tegen? Wat vind ik uitdagende situaties / een moeilijke 'soort' klant om mee om te gaan?