Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
De D-stand is de normale stand voor de vlakke weg. De auto rolt bij gas loslaten langer door en zal minder recuperatief remmen. De B-stand is bedoeld voor in bergachtig gebied. De auto remt dan automatisch meer af op de aandrijflijn.
De B staat namelijk voor “Brake”, wat uiteraard rem betekent. In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij.
parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive). Deze functies zijn in alle automaten hetzelfde, al kan de bedieningshendel op verschillende plekken zitten, aan het stuur of op de plek van de versnellingspook.
Elke DSG-automaat heeft twee standen waarin je kunt rijden, de D (Drive) en S (Sport), naast de R van 'Reverse' (achteruit) en de P-stand (Parkeren). Voor een normaal en rustig rijgedrag, rijd je in de D-stand. Hierbij schakelt de versnellingsbak geheel automatisch naar de juiste versnelling.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Wel is het van belang dat het onderhoud aan de automatische versnellingsbak, zoals het verversen van de olie, volgens voorschrift is uitgevoerd. Let bij een proefrit ook op het schakelgedrag. Een automaat hoort niet te bokken tijdens het schakelen en er mogen geen geluiden uit de transmissie komen.
De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
P vervangt de handrem
Dan schakel je de P-stand in en zet je de motor uit. Het is ontzettend belangrijk dat je je auto nooit geparkeerd laat staan in de N-stand, maar altijd de P-stand gebruikt. De P-stand blokkeert namelijk de versnellingsbak en vervangt in feite de handrem die je bij handgeschakelde auto's ziet.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Een hybride auto heeft altijd zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor (motor op fossiele brandstof).Deze twee wisselen elkaar af tijdens het rijden. Hierdoor kunt u zowel elektrisch rijden als op de verbrandingsmotor, wat er voor zorgt dat uw actieradius altijd hoger is dan bij een elektrische auto.
Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen. De auto laadt zichzelf tijdens het rijden op, door energie te gebruiken die vrijkomt wanneer u moet remmen en wanneer de auto uitrolt.
Stand B biedt de mogelijkheid om handmatig te schakelen. Er wordt afgeremd op de elektromotor, wanneer u het gaspedaal loslaat tijdens het opladen van de hybride-accu.
Een automaat met B karakteristiek wordt gebruikt in woningen omdat de uitschakelstroom lager is. Bij een hogere inschakelstroom is C karakteristiek nodig. Voorbeelden voor B karakteristiek zijn: verlichting, stopcontacten, een koelkast.
Rijbewijs B met code 78 (automaat rijbewijs)
Je mag met dit rijbewijs dan alleen in een automaat rijden.
Zet je auto bij het parkeren altijd in de versnelling, en trek de handrem aan om te voorkomen dat de auto een eigen leven gaat leiden en wegrolt. Dit is een logisch advies voor auto's met een handbak. Auto's met een automaat, daarentegen, hebben meestal een eigen parkeerstand - te herkennen aan de letter P.
Hellingproef met handrem
Doe ook de handrem omhoog.Laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en geef eventueel iets gas bij terwijl je de handrem vasthoudt. Controleer opnieuw de omgeving door in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek te kijken.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten.Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Onderhoud. Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud.