Een vrachtwagen heeft een batterijpakket van 500kWh aan boord. Die batterij woog in 2020 ongeveer 3.500kg. In 20230 zal die ongeveer 1.750kg wegen. Op dit moment weegt die batterij 3.000kg.
Dit verschilt per vrachtwagen. Voor de meeste vrachtwagens geldt een ampère niveau van 70ah t/m 260ah. Hieronder vallen zowel licht accu's, start accu's als semi-tractie accu's. Als u van plan bent om een accu voor uw vrachtwagen te kopen, let dan goed op welke capaciteit uw vrachtwagen nodig heeft.
12 volt en van 105 t/m 230 ah.
Alle accu's zijn van A-kwaliteit, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar.
De traktiebatterij (tractie accu of tractiebatterij) wordt ingezet voor het leveren van elektrische energie aan elektrische voer- en vaartuigen zoals vorkheftrucks, palletwagens en veegmachines, tevens dient de traktiebatterij als contragewicht in deze voertuigen.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Centurion semi-tractie
Centurion Battery voert nagenoeg het hele assortiment aan 12 Volt DIN semi-tractie accu's met capaciteiten van 40 Ah tot 180 Ah en een levensduur tot wel 300 cycli (EN6254).
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Een gemiddelde lood accu bevat ongeveer 30% lood, 13% zuur, 12% kunststoffen en 45% zogenaamde ”elektrode pasta”.
In de meeste vrachtwagens zit standaard een 12volt aansluiting voor accessoir zoals radio en dergelijke andere apparatuur.
Het beste antwoord. Voor de meest gangbare personenauto's 12 volt. Vrachtauto's hebben doorgaans 24 volt aan boord. Let op, het is niet alleen de spanning (volt) die je nodig hebt om een auto te starten, maar ook de stroomsterkte (ampere) speelt een belangrijke rol.
De AGM en de GEL accu
Bij de Absorbent Glass Mat technologie word het elektrolyt gehouden in glasvezelmatten en zwavelzuur. Bij de GEL accu wordt het elektrolyt opgeslagen in een gel dat is gemaakt van zwavelzuur en pyrogeen kielzelzuur.
De Tesla-accu van de S en X 100D weegt namelijk al zo'n 600kg en dat zou dan dus verdubbelen naar 1200kg. Hoe groter het gewicht, des te meer energie het kost om de auto in beweging te brengen en des te minder efficiënt dat gebeurt.
De batterij van een Tesla Model S weegt leeg zo'n 750 kilogram. Volgens website 24Auto.de zou hij ongeveer drie nanogram zwaarder moeten zijn als hij volledig is opgeladen. Een nanogram is een miljardste gram.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Hoe ver kan ik met een elektrische vrachtwagen rijden op een volle accu? Voor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Gel accu laden
Je kunt een gel accu niet met elke oplader opladen. Een gel accu laden moet met een oplader die daar geschikt voor is. Je kan de gel accu wel opladen met de lader van bijvoorbeeld een loodaccu, alleen is dat niet goed voor je gel accu.