De volledig elektrische auto is in 2021 in elke straat wel terug te zien. De technieken zijn de laatste jaren snel ontwikkeld en steeds meer modellen leggen een afstand van 500-600km af op een volle accu. Er zijn ook automerken die andere schone technieken ontwikkeld hebben.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Zelfrijdende auto's kunnen files verminderen omdat ze dichter tegen elkaar kunnen rijden. Daarnaast kunnen ze ook nauwkeuriger inparkeren waardoor er ruimte kan bespaard worden. Het verkeer zal een stuk veiliger worden omdat zelfrijdende auto's zich automatisch houden aan de verkeersregels.
Autonoom voertuig
Een voertuig dat zonder ingrijpen van de bestuurder aan het verkeer kan deelnemen. Het voertuig is uitgerust met een groot aantal sensoren. Samen met speciaal ontwikkelde cameratechnieken houden deze sensoren de omgeving nauwlettend in de gaten. De auto analyseert zelf deze data en anticipeert hierop.
Elke nieuwe Tesla is uitgerust met de benodigde hardware om de auto in de toekomst onder vrijwel alle omstandigheden volledig zelfrijdend te maken. Het systeem is ontworpen om zowel korte- als langeafstandsritten mogelijk te maken zonder een vereiste actie van de bestuurder.
Op dit moment is het zo dat de Autopilot-functie, die de auto deels zelfrijdend maakt, in Europa/Nederland is toegestaan. De wetgeving in Nederland staat het nog niet toe om gebruik te maken van de Zelfrijdende functies op de openbare weg.
Zo'n (semi)-autonome auto kun je al wel zelf op de snelweg laten rijden, bijvoorbeeld Tesla Model 3 met de Autopilot, de BMW 5-serie 2017 met "Drive Assistant Plus", de Mercedes-Benz E-Klasse 2017 met "Drive Pilot", de Volvo S90 2018 met "Pilot Assist ".
Straks bezitten mensen geen auto's meer, maar delen ze. De zelfrijdende auto is een robot met vier wielen, die zich steeds autonomer verplaatst en permanent communiceert via 5G-netwerken.
De duwpropeller zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen. Vervolgens gaat de rotor draaien door de luchtstroming. Deze rotor levert de aerodynamische lift, net zoals de vleugel van een vliegtuig. De rotor zelf is niet aangedreven, maar voor de aandrijving zorgen twee Rotax vliegtuigmotoren.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een nieuwe auto voldoet aan hogere eisen en is zuiniger dan vergelijkbare exemplaren die enkele jaren ouder zijn. Hierdoor zul je minder brandstof verbruiken. Ook op het milieuvlak is de auto schoner. Minder CO2 uitstoot dus.
Geschiedenis. De autonome auto spreekt al lang tot de verbeelding. Reeds op de New York World's Fair van 1939 werd een zelfrijdende auto gedemonstreerd, ontworpen door Norman Bel Geddes. Deze maakte gebruik van een spoor van magneten die verwerkt waren in het wegdek.
De Tesla's van Elon Musk
In zijn garage staan naar verluidt een Tesla Model 3 Performance, Tesla Model S Performance, Tesla Roadster en Tesla Model X. Kortom, alle modellen.
3 goede autopilot modellen
Als eerste biedt Tesla met de model 3, Y, S en X auto's aan die zelf kunnen rijden. Voor velen is dit bedrijf de koploper qua functionaliteit van het autopilot systeem. Ook Cadillac heeft met de CT6 een uitstekende autopilot systeem ontworpen.
Het doel van Tesla is om de FSD-functie in de toekomst volledig zelfrijdend te maken, wat bekend staat als niveau 5 van autonoom rijden. De huidige versie biedt nog slechts niveau 2, waarbij automobilisten zelf verantwoordelijk blijven en hun handen aan het stuur moeten houden.
Tesla-ceo Elon Musk maakte de prijsverhoging via Twitter bekend. De functie Full Self-Driving (FSD) kost momenteel nog 12.000 dollar. Vanaf 5 september kost het activeren van FSD 15.000 dollar. In januari was de prijs van de functie ook al met 2000 dollar verhoogd.
De Geavanceerde Autopilot-optie kost €3.800. Voor dat geld krijg je 'navigeren met Autopilot' (zelfstandig op- en afritten nemen o.b.v. de navigatie), Auto Lane Change (rijstrookwissel), Automatisch inparkeren en Summon, de functie die het mogelijk maakt om de auto vanaf buiten te bedienen.
Met Summon kunt u de Model 3 automatisch laten parkeren en laten voorrijden wanneer u zich buiten de auto bevindt. Summon laat de Model 3 maximaal 12 meter vooruit en achteruit in of uit een parkeerplaats rijden.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.